Grote cruiseschepen van meer dan 25.000 ton mogen sinds 1 augustus niet meer aanmeren in het kanaal rond de dogenstad. Ze vaarden zo dicht bij de historische gebouwen dat ze ervan beschuldigd werden het Unesco-werelderfgoed in gevaar te brengen. Omdat de cruisemaatschappijen extra kosten moesten maken om hun routes te verleggen en ontevreden passagiers te vergoeden, worden ze nu gecompenseerd, aldus het Italiaanse ministerie van Infrastructuur vrijdag. Ook de exploitant van de scheepvaartterminal heeft recht op miljoenen euro's schadevergoeding. Het cruisetoerisme blijft erg belangrijk voor Venetië, want het levert de stad jaarlijkse 400 miljoen euro aan inkomsten op. (Belga)

Grote cruiseschepen van meer dan 25.000 ton mogen sinds 1 augustus niet meer aanmeren in het kanaal rond de dogenstad. Ze vaarden zo dicht bij de historische gebouwen dat ze ervan beschuldigd werden het Unesco-werelderfgoed in gevaar te brengen. Omdat de cruisemaatschappijen extra kosten moesten maken om hun routes te verleggen en ontevreden passagiers te vergoeden, worden ze nu gecompenseerd, aldus het Italiaanse ministerie van Infrastructuur vrijdag. Ook de exploitant van de scheepvaartterminal heeft recht op miljoenen euro's schadevergoeding. Het cruisetoerisme blijft erg belangrijk voor Venetië, want het levert de stad jaarlijkse 400 miljoen euro aan inkomsten op. (Belga)