"Tachtig procent van de personeelsleden heeft aangekondigd mee te staken", zegt Jo Vanrutten, ABVV-afgevaardigde bij G4S. Dat bewakingsbedrijf staat in voor de veiligheidscontroles op de luchthaven, onder andere met scanners voor de ­bagage. De actiedag op 20 juni is geen nationale staking. Maar werknemers die willen betogen, kunnen zich wel op hun stakingsrecht beroepen. Bij G4S op de luchthaven zal dat dus het geval zijn. "We willen dit aangrijpen om te protesteren tegen de werkdruk", zegt Vanrutten. Voor de reizigers zal dat vermoedelijk heel wat hinder veroorzaken, aangezien iedereen langs de ­security moet passeren. De actie dreigt het begin te worden van een gespannen zomer op de luchthaven. Bij Brussels Airlines hebben de piloten ook al een stakingsaanzegging ingediend en het cabinepersoneel ­beraadt zich nog over acties. Ook bij Ryanair dreigen de piloten met een staking en bij bagageafhandelaar Aviapartner heeft het personeel vorige week al enkele uren spontaan het werk neergelegd. (Belga)

"Tachtig procent van de personeelsleden heeft aangekondigd mee te staken", zegt Jo Vanrutten, ABVV-afgevaardigde bij G4S. Dat bewakingsbedrijf staat in voor de veiligheidscontroles op de luchthaven, onder andere met scanners voor de ­bagage. De actiedag op 20 juni is geen nationale staking. Maar werknemers die willen betogen, kunnen zich wel op hun stakingsrecht beroepen. Bij G4S op de luchthaven zal dat dus het geval zijn. "We willen dit aangrijpen om te protesteren tegen de werkdruk", zegt Vanrutten. Voor de reizigers zal dat vermoedelijk heel wat hinder veroorzaken, aangezien iedereen langs de ­security moet passeren. De actie dreigt het begin te worden van een gespannen zomer op de luchthaven. Bij Brussels Airlines hebben de piloten ook al een stakingsaanzegging ingediend en het cabinepersoneel ­beraadt zich nog over acties. Ook bij Ryanair dreigen de piloten met een staking en bij bagageafhandelaar Aviapartner heeft het personeel vorige week al enkele uren spontaan het werk neergelegd. (Belga)