Het Europees Hof van Justitie oordeelt vandaag dat Uber moet beschouwd worden als een transportbedrijf. Dat opent de deur naar nationale regelgeving: EU-lidstaten kunnen nu zelf beslissen aan welke regels Uber moet voldoen, en hen bijvoorbeeld verplichten een taxivergunning aan te vragen. In de praktijk zal er weinig veranderen, meent Uber. "In de meeste EU-landen opereren we al onder transport-wetgeving", zegt een woordvoerder. Maar de uitspraak ondermijnt wel de noodzakelijke hervorming van achterhaalde wetten, "waardoor miljoenen Europeanen apps als de onze nog altijd niet kunnen gebruiken", stelt het bedrijf. "We zullen de dialoog met steden over heel Europa verderzetten, zodat iedereen een betrouwbare rit kan krijgen via een simpele druk op de knop." (Belga)

Het Europees Hof van Justitie oordeelt vandaag dat Uber moet beschouwd worden als een transportbedrijf. Dat opent de deur naar nationale regelgeving: EU-lidstaten kunnen nu zelf beslissen aan welke regels Uber moet voldoen, en hen bijvoorbeeld verplichten een taxivergunning aan te vragen. In de praktijk zal er weinig veranderen, meent Uber. "In de meeste EU-landen opereren we al onder transport-wetgeving", zegt een woordvoerder. Maar de uitspraak ondermijnt wel de noodzakelijke hervorming van achterhaalde wetten, "waardoor miljoenen Europeanen apps als de onze nog altijd niet kunnen gebruiken", stelt het bedrijf. "We zullen de dialoog met steden over heel Europa verderzetten, zodat iedereen een betrouwbare rit kan krijgen via een simpele druk op de knop." (Belga)