Twee op de drie Belgen kennen Beobank

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Beobank haalde in december 2013, amper zeven maanden na de lancering van de nieuwe merknaam, al een naambekendheid van 62 procent. Beobank is de opvolger van Citibank België en is nu in handen van de Franse groep Crédit Mutuel Nord Europe.

Crédit Mutuel Nord Europe (CMNE) lanceerde midden vorig jaar de nieuwe merknaam Beobank in België. In één weekend werden alle oude emblemen en uithangborden overplakt of vervangen. De marketing- en communicatiecampagne kende een groot succes. Veel mensen raakten ervan overtuigd dat Beobank een volledig nieuwe speler was.

“2013 was het geboortejaar, waarin we het publiek kennis lieten maken met een nieuwe bank, haar waarden en haarnaanpak”, vertelt Cyril Guilloret, hoofd marketing van Beobank aan Trends. “Dat is aardig gelukt. In december, zeven maanden na de lancering, haalde de nieuwe merknaam al een naambekendheid van 62 procent. Ons doel was dat twee derde van de Belgen na een jaar zou weten wie Beobank is. Daar komen we nu al bijna aan.”

Met een naambekendheid van 62 procent installeert Beobank zich meteen in het tussensegment van bekende middelgrote banken, die gemiddeld 60 tot 70 procent bekendheid genieten. De grootbanken gaan gemakkelijk over 90 procent, maar kleinere banken moeten het vaak met veel minder doen. Zo haalt BKCP, de bank van CMNE die zich meer richt op zelfstandigen en ondernemers, maar 37 procent naambekendheid, bevestigt Jacques Favillier, CEO van Beobank. Ook de naam ‘Crelan’ (de fusie van Landbouwkrediet met Centea) is naar verluidt minder ingeburgerd dan Beobank.

“Sinds de lancering verwelkomen we 4000 nieuwe klanten per maand”, zegt Guilloret. “Maar ook de bestaande klanten zijn gebleven.” Eind 2013 telde Beobank bijna 440.000 klanten. Gemiddeld nemen die 1,4 producten af. De bedoeling is ze te overtuigen meer producten te nemen. Jacques Favillier hoopt op termijn vijf à zes producten per klant te slijten. Dat is het gemiddelde van een retailbank in Frankrijk, en dat moet Beobank ook kunnen realiseren in België, meent de CEO.

“Dat is een ambitieus maar realistisch doel, als je de verzekeringsproducten meetelt”, vindt Guilloret. “We hebben meer dan 10.000 nieuwe zichtrekeningen geopend waarop de klanten hun loon laten storten. Dat bewijst dat ze de intentie hebben van Beobank hun eerste bank te maken.”

Lees het volledig verhaal over de herprofilering van Beobank in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content