De Japanse industriële groep Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het Nederlandse industriebedrijf Vanderlande, wereldwijd actief in logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en pakjesbedrijven. TICO betaalt aan de aandeelhouders, waarvan NPM Capital de grootste is, ongeveer 1,2 miljard euro. NPM Capital is de eigenaar van Vanderlande sedert 1988.
...

De Japanse industriële groep Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het Nederlandse industriebedrijf Vanderlande, wereldwijd actief in logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en pakjesbedrijven. TICO betaalt aan de aandeelhouders, waarvan NPM Capital de grootste is, ongeveer 1,2 miljard euro. NPM Capital is de eigenaar van Vanderlande sedert 1988. TICO is als industriële groep wereldwijd actief in de automotive, textielmachines en goederenbehandelingssystemen. De beursgenoteerde groep boekte in 2016 (boekjaar tot eind maart 2016) met 51.500 werknemers een omzet van omgerekend 16,8 miljard euro. Met de overname bevestigt TICO, die ook actief is in de heftruckmarkt met dochterbedrijf Toyota Material Handling, zijn ambitie om een wereldspeler te worden in de sector van de geautomatiseerde goederenbehandeling. Vorige maand nam Toyota Industries al het Amerikaanse Bastian Solutions over, een systeemintegrator voor automatische logistieke systemen. Door Bastian en Vanderlande in te lijven versterkt TICO zich in het groeiende segment van de automatische logistiek. Europese concurrenten zoals KION, die eerder al Egemin Automation en Dematic overnam, en Jungheinrich volgen hetzelfde pad. Vanderlande werd opgericht in 1949 en heeft zijn hoofdzetel in het Brabantse Veghel (Nederland). Het technologiebedrijf is met 4500 werknemers actief in meer dan honderd landen. Volgens een schatting van koper TICO bedroeg de jaaromzet van Vanderlande in 2016 bijna 1,1 miljard euro. Vanderlande Industries is gespecialiseerd in het automatiseren van logistieke processen op luchthavens, pakjesbedrijven en magazijnen in sectoren zoals e-commerce, voeding, retail en mode. De bagageafhandelingssystemen van het Nederlandse bedrijf verplaatsen jaarlijks naar verluidt 3,2 miljard stuks bagage in 600 luchthavens wereldwijd. Hugues Van Espen, de topman van Toyota Material Handling Belgium, ziet heel wat synergievoordelen met de komst van Vanderlande in de Japanse groep. "Vanderlande wordt een fantastische partner voor ons. Al hun activiteiten zijn complementair met wat wij doen. Luchthavenautomatisatie en hun sorteersystemen voor de pakjesmarkt zijn nieuwe markten voor onze groep." Volgens Van Espen is het sleutelwoord voor deze acquisitie 'e-commerce'. "Als heftruckfabrikant zijn wij meer pallet-driven. Met Vanderlande - softwareontwikkeling is hun sterke punt - kunnen we de pakjesmarkt automatiseren, dat is de toekomst." Ook het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk van Vanderlande wordt als een aanwinst voor Toyota Industries gezien. De Japanse groep wil de acquisitie, die onderworpen is aan de gebruikelijke goedkeuringen van toezichthouders, afronden tijdens het tweede kwartaal van 2017.