Tom Heyman (CEO Janssen Pharma): ‘Wie niet constant verandert, mist de boot’

© belga

Tom Heyman keerde na achttien jaar in de VS, terug naar België als baas van Janssen Pharmaceutica. Heel gauw volgde de bittere pil van een herstructurering, maar die is intussen doorgeslikt.

Tom Heyman keerde eind 2008, na achttien jaar in de VS, terug naar België als baas van Janssen Pharmaceutica. Heel gauw volgde de bittere pil van een herstructurering, maar die is intussen doorgeslikt. Het ongenoegen bij J&J in de VS over de Belgische dochter gelukkig ook.

Janssen heeft sinds 2001 vier herstructureringen doorgemaakt. Dat heeft zijn imago van betrouwbaar bedrijf gedeukt.

Heyman: “Wie hier vroeger kwam werken, was bijna zeker van een baan voor het leven. Maar ook dit bedrijf is onderhevig aan verandering. De beste omschrijving die ik in dat verband heb gehoord, is iemand die tijdens een discussie over onze herstructurering zei dat Janssen nu een normaal bedrijf is geworden. We zijn door een moeilijke periode gegaan, maar er is een nieuw elan. We hebben nieuwe producten gelanceerd, en de groei voor de farma van het moederbedrijf J&J buiten de VS bedroeg in het eerste kwartaal 16 procent. En dat met nieuwe producten waarin Beerse (de hoofdzetel van Janssen Pharma, nvdr) een belangrijke rol speelt.”

“Ik geef grif toe dat het imago is geraakt. Maar kijk, in 2009 werd gezegd dat de farmaproductie hier zou verdwijnen. Niets is minder waar. We groeien weer en hopen dat ook de volgende jaren te doen. Maar ik beloof niet dat hier nooit meer zal worden geherstructureerd. Ik weiger mensen blaasjes wijs te maken. Onze industrie drijft op wetenschap en die is per definitie onvoorspelbaar. En zelfs als een product gelanceerd geraakt, kan er iets gebeuren waardoor het weer van de markt moet worden gehaald. Dat is helaas al een aantal keren gebeurd.”

U weet als geen ander hoe in de VS bij J&J wordt gekeken naar Beerse.

Heyman: “In New Brunswick (waar J&J is gevestigd, nvdr) had deze campus de jongste paar jaar niet altijd het meest positieve imago. Het had de reputatie een wat moeilijke campus te zijn. In België spelen de sociale partners een belangrijke rol. In de VS is dat nauwelijks het geval. Alles wat met het sociaal klimaat te maken heeft, bekijken ze ginds met argusogen.”

“Maar ik denk dat we dat imago wel wat hebben kunnen bijstellen. Ginds beseffen ze ook wel dat het misschien een beetje in de genen van de Vlamingen zit om te klagen. Maar ze zien ook dat de mensen hier toegewijd en creatief zijn en kwalitatief hoogstaand werk leveren. Ik leg in de VS ook uit dat wij nu eenmaal werken met sociale partners. Het is niet altijd even eenvoudig, en soms vloek ik ook wel eens, maar het is nu eenmaal zo. Laat ons niet bij de pakken blijven zitten, niet zeuren van ‘die ambetante Amerikanen zijn er weer’.”

U moest de mensen daar nog bewust van maken?

Heyman: “Ja. Zij moesten de boodschap krijgen dat we verdwijnen als we niet veranderen. Zo simpel is dat. Als je niet constant verandert, mis je de boot. Bedrijven kunnen soms snel verdwijnen. Neem een Sun Microsystems, vroeger een lieveling van technologie in de VS, maar nu nog een schim van zichzelf.”

Bert Lauwers

Het volledige interview met Tom Heyman leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content