Tegenvallende bierverkoop zet geen rem op winst Inbev

© BELGA

AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in het eerste kwartaal wereldwijd minder bier verkocht. Het bedrijf slaagde er daarentegen wel in de winstcijfers fors op te krikken. Dat meldt AB InBev.

Het wereldwijd verkochte volume kwam uit op ruim 107 miljoen hectoliter, of een daling met 1,2 procent tegenover het eerste kwartaal van 2014 (als je geen rekening houdt met overnames). De grootste volumedalingen (op vergelijkbare basis) waren er in Europa (-5,9 procent tegenover het eerste kwartaal van 2014) en in de Verenigde Staten (-5,6 procent). De daling in de VS is te wijten aan een uitzonderlijke voorraadopbouw een jaar eerder. In Mexico (+2,1 procent) en vooral Azië (+4,8 procent) stegen de volumes.

In België was er volgens de brouwer “een lagere eencijferige daling” van het volume eigen bieren, “ten gevolge van een achteruitgang van de sector, die deels gecompenseerd werd door marktaandeelwinst.”

“Uitdagende marktomstandigheden”

AB InBev boekte in het eerste kwartaal een omzet van 10,45 miljard dollar, iets minder dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis (zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten en overnames) gaat het evenwel om een toename met 6,2 procent, een betere prestatie dan analisten hadden verwacht.

De vergelijkbare ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 11,1 procent tot 3,97 miljard dollar. De nettowinst bedroeg 2,29 miljard dollar.

“De strategie van onze belangrijkste merken (zoals Budweiser, Corona en Stella Artois), gecombineerd met een gedisciplineerde uitvoering op het terrein, heeft ons in staat gesteld om in het kwartaal een sterke opbrengstengroei te realiseren, ondanks uitdagende marktomstandigheden in een aantal van onze landen”, stelt AB InBev in een persbericht. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content