Tapijtgroep Balta sluit beursplannen niet uit

Geert Vanden Bossche, © Balta

Balta, de grootste tapijtproducent van Europa, vindt het nog te vroeg om te communiceren over een mogelijke beursgang. Al sluiten ze op het gebied van financieringsmogelijkheden niets uit.

De zakenkrant De Tijd vernam van verschillende bronnen dat de West-Vlaamse tapijtproducent Balta werkt aan een beursgang. De tapijtgroep, met acht productievestigingen en 3400 medewerkers wereldwijd, kwam in juni 2015 in handen van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Nog voor de zomer zouden de Texaanse eigenaars de tapijtgroep, die sinds een jaar geleid wordt door CEO Tom Debusschere, naar de beurs willen brengen.

Nog niets beslist

“We zijn constant aan het kijken naar mogelijke fusies en overnames en naar manieren om die te financieren”, reageert Geert Vanden Bossche, marketingdirecteur bij Balta Group. “Een concreet dossier waar we nu naar kijken is de acquisitie van Bentley Mills Inc. in Los Angeles.”

Lone Star nam begin dit jaar de grootste tapijtenfabrikant van Californië over. Het bedrijf in Los Angeles telt 450 werknemers en is goed voor een omzet van 120 miljoen dollar. Bentley Mills is gespecialiseerd in commerciële tapijttegels. De deal is nog niet afgrond.

“Maar op het gebied van financieringsmogelijkheden sluiten we niets uit”, stelt Geert Vanden Bossche. “Dat kan een beursgang zijn, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Er is nog niets beslist. Het is te vroeg.”

Brexit weegt op Balta

Voor Balta, met 2600 jobs in België, was 2016 een heel goed jaar. “De omzet is stabiel gebleven op 557 miljoen euro. Zonder de daling van het pond hadden we een mooie groei gerealiseerd. Onze ebitda is zowel in absolute cijfers als procentueel mooi vooruitgegaan. Zonder de brexit was het een fantastisch jaar”, verklaarde CEO Tom Debusschere nog begin dit jaar in Trends. Het Verenigd Koninkrijk is goed voor 28 procent van de groepsomzet.

Voor de externe groei van Balta kijkt de CEO naar de groeimarkten. Debusschere ziet een verschuiving van Europa naar de Verenigde Staten en van kamerbreed tapijt naar tegels en karpetten. Voor interne groei heeft hij een investeringsbudget van 37 miljoen euro, waarvan het leeuwendeel naar de Belgische fabrieken gaat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content