"In tegenstelling tot wat in bepaalde media werd aangekondigd, heeft Brussels Airport vandaag geen licentie toegekend aan nieuwe dienstverleners voor het uitvoeren van grondafhandelingsdiensten voor passagiersactiviteiten. Ook de DGLV heeft geen licentie toegekend", zegt Brussels Airport in een reactie. Eerder op woensdag bevestigde een woordvoerder van de FOD Mobiliteit nochtans dat de federale overheidsdienst een tijdelijke toelating heeft gegeven aan cargoafhandelaars Swissport Cargo en Dnata. De toelating geldt voor 14 dagen en kan verlengd worden, zo luidde het. Die info werd later op de avond nogmaals bevestigd door de FOD. Er is een ondertekend document dat uitzonderlijk toestemming verleent aan de bewuste firma's om tijdelijk taken over te nemen. Dat document is gericht aan de luchthavenuitbater. Maar het is volledig aan Brussels Airport Company zelf om de werking te regelen, de uitbater is niet verplicht om met hen te werken. Via een 'tender' moet op termijn een tweede afhandelaar aangesteld worden. De luchthaven staat in contact met alle betrokken partijen en "zoekt actief naar een oplossing op zeer korte termijn om de continuïteit van de operaties de komende dagen te verzekeren en zeker vanaf 15 juni, wanneer vele Europese vluchten opnieuw zullen worden opgestart". Afhandelaars "zijn essentieel voor de goede werking van Brussels Airport", luidt het. Volgens Brussels Airport hebben sommige luchtvaartmaatschappijen al "ad-hoccontracten afgesloten met Aviapartner om de afhandeling van de vluchten in de komende dagen te verzorgen". Aviapartner is na het faillissement van Swissport momenteel de enige grondafhandelaar op Brussels Airport. (Belga)

"In tegenstelling tot wat in bepaalde media werd aangekondigd, heeft Brussels Airport vandaag geen licentie toegekend aan nieuwe dienstverleners voor het uitvoeren van grondafhandelingsdiensten voor passagiersactiviteiten. Ook de DGLV heeft geen licentie toegekend", zegt Brussels Airport in een reactie. Eerder op woensdag bevestigde een woordvoerder van de FOD Mobiliteit nochtans dat de federale overheidsdienst een tijdelijke toelating heeft gegeven aan cargoafhandelaars Swissport Cargo en Dnata. De toelating geldt voor 14 dagen en kan verlengd worden, zo luidde het. Die info werd later op de avond nogmaals bevestigd door de FOD. Er is een ondertekend document dat uitzonderlijk toestemming verleent aan de bewuste firma's om tijdelijk taken over te nemen. Dat document is gericht aan de luchthavenuitbater. Maar het is volledig aan Brussels Airport Company zelf om de werking te regelen, de uitbater is niet verplicht om met hen te werken. Via een 'tender' moet op termijn een tweede afhandelaar aangesteld worden. De luchthaven staat in contact met alle betrokken partijen en "zoekt actief naar een oplossing op zeer korte termijn om de continuïteit van de operaties de komende dagen te verzekeren en zeker vanaf 15 juni, wanneer vele Europese vluchten opnieuw zullen worden opgestart". Afhandelaars "zijn essentieel voor de goede werking van Brussels Airport", luidt het. Volgens Brussels Airport hebben sommige luchtvaartmaatschappijen al "ad-hoccontracten afgesloten met Aviapartner om de afhandeling van de vluchten in de komende dagen te verzorgen". Aviapartner is na het faillissement van Swissport momenteel de enige grondafhandelaar op Brussels Airport. (Belga)