In 1996 trokken Hans Bourlon, Gert Verhulst en Danny Verbiest de deur dicht bij de openbare omroep. Ze zouden alles rond het kinderprogramma "Samson en Gert" voortaan met hun eigen bedrijf beheren. Studio 100 was geboren. Het succes ontging de commerciële zender VTM niet. "Ze vroegen een kinderprogramma. In een aflevering van Samson hadden we Alberto en Octaaf zich als kabouter laten verkleden. De acteurs amuseerden zich en zo ontstond Plop. Daar is dus geen grote bevraging aan voorafgegaan", legt Bourlon uit. "Succes hebben en er nog een tweede maken, is niet zo eenvoudig." En zo gebeurde wel meer op gevoel. "We hebben groeischokken gekend waarbij we pas achteraf goed beseften wat er was gebeurd", zegt Bourlon. "We kochten Meli Park om er Plopsaland van te maken. Dat deden we samen met Christian Van Thillo (topman van het moederbedrijf van VTM, red.) en we dachten dat Christian wel wist wat hij deed. Hij bleek van ons hetzelfde te denken. Als we zo'n overname in een plan hadden geschreven, hadden we het niet aangedurfd." Maar niet alles waar Studio 100 aan begint, wordt een succes. "Er zijn doodlopende sporen geweest", erkent Bourlon. "We hebben de Flandriaboten overgenomen om leuke uitstappen te organiseren, maar het draaide uit op een sisser. En ook van K3 in Duitsland (in 2007 begonnen onder de naam "Wir 3", red.) dachten we dat het een knaller ging worden, maar dat werd het niet." Het meest fier is Bourlon als hij mensen uit een theaterzaal ziet komen en merkt dat ze er iets aan gehad hebben. "Dat zijn de leukste activiteiten", vindt hij. En ze moeten groei opleveren in de komende jaren. "Ons bedrijf moet zichzelf steeds heruitvinden. Nu zetten we bijvoorbeeld in op musicals voor volwassenen, ook buiten België. Zo gaan we "40-45" bijvoorbeeld ook in Nederland doen. Voor de parken hebben we een investeringsplan van 200 miljoen euro klaar. In het najaar heropenen we Comics Station, het park in het Centraal Station in Antwerpen dat we hebben overgenomen." Een andere uitbreiding waar Studio 100 aan werkt, is een Vlaamse radiozender, ook voor een volwassen publiek. Het aast op een van de landelijke FM-frequentiepakketten die momenteel ingenomen worden door Q-Music, Joe en Nostalgie. Een aanvraag is in de maak. Zonder FM-frequenties wil Studio 100 er niet mee doorgaan. "Het is heel spannend", zegt Bourlon. "Het is een verbreding van onze media-activiteiten. We menen dat we een origineel statement kunnen maken." (Belga)

In 1996 trokken Hans Bourlon, Gert Verhulst en Danny Verbiest de deur dicht bij de openbare omroep. Ze zouden alles rond het kinderprogramma "Samson en Gert" voortaan met hun eigen bedrijf beheren. Studio 100 was geboren. Het succes ontging de commerciële zender VTM niet. "Ze vroegen een kinderprogramma. In een aflevering van Samson hadden we Alberto en Octaaf zich als kabouter laten verkleden. De acteurs amuseerden zich en zo ontstond Plop. Daar is dus geen grote bevraging aan voorafgegaan", legt Bourlon uit. "Succes hebben en er nog een tweede maken, is niet zo eenvoudig." En zo gebeurde wel meer op gevoel. "We hebben groeischokken gekend waarbij we pas achteraf goed beseften wat er was gebeurd", zegt Bourlon. "We kochten Meli Park om er Plopsaland van te maken. Dat deden we samen met Christian Van Thillo (topman van het moederbedrijf van VTM, red.) en we dachten dat Christian wel wist wat hij deed. Hij bleek van ons hetzelfde te denken. Als we zo'n overname in een plan hadden geschreven, hadden we het niet aangedurfd." Maar niet alles waar Studio 100 aan begint, wordt een succes. "Er zijn doodlopende sporen geweest", erkent Bourlon. "We hebben de Flandriaboten overgenomen om leuke uitstappen te organiseren, maar het draaide uit op een sisser. En ook van K3 in Duitsland (in 2007 begonnen onder de naam "Wir 3", red.) dachten we dat het een knaller ging worden, maar dat werd het niet." Het meest fier is Bourlon als hij mensen uit een theaterzaal ziet komen en merkt dat ze er iets aan gehad hebben. "Dat zijn de leukste activiteiten", vindt hij. En ze moeten groei opleveren in de komende jaren. "Ons bedrijf moet zichzelf steeds heruitvinden. Nu zetten we bijvoorbeeld in op musicals voor volwassenen, ook buiten België. Zo gaan we "40-45" bijvoorbeeld ook in Nederland doen. Voor de parken hebben we een investeringsplan van 200 miljoen euro klaar. In het najaar heropenen we Comics Station, het park in het Centraal Station in Antwerpen dat we hebben overgenomen." Een andere uitbreiding waar Studio 100 aan werkt, is een Vlaamse radiozender, ook voor een volwassen publiek. Het aast op een van de landelijke FM-frequentiepakketten die momenteel ingenomen worden door Q-Music, Joe en Nostalgie. Een aanvraag is in de maak. Zonder FM-frequenties wil Studio 100 er niet mee doorgaan. "Het is heel spannend", zegt Bourlon. "Het is een verbreding van onze media-activiteiten. We menen dat we een origineel statement kunnen maken." (Belga)