Voor het eerst plakt de directie een cijfer op de tewerkstelling in de komende jaren, aldus de krant. Bij de NMBS zouden 19.128 van de 20.336 mensen overblijven, bij Infrabel 11.009 van de 11.723 en bij de personeelsafdeling HR Rail 728. De bonden hebben weinig vertrouwen dat de directie haar engagement nakomt. Zowel NMBS als Infrabel laat verstaan dat alles afhangt van de uitkomst van de onderhandelingen met de overheid over de nieuwe beheerscontracten. Cruciaal voor Infrabel wordt de discussie over de hoogte van de infrastructuurvergoeding, het bedrag dat het van de NMBS krijgt om treinen over het spoor te laten rijden. Jo Cornu wil dat die wordt bevroren op 637 miljoen euro. Hij vindt het niet logisch dat hij financieel wordt gestraft als hij meer treinen laat rijden en in meer stations laat stoppen. Daarnaast wil de directie zekerheid over de geplande productiviteitsverhogende maatregelen. Toen ze eind vorig jaar een eerste pakket doordrukte, bliezen de bonden het overleg op. (Belga)

Voor het eerst plakt de directie een cijfer op de tewerkstelling in de komende jaren, aldus de krant. Bij de NMBS zouden 19.128 van de 20.336 mensen overblijven, bij Infrabel 11.009 van de 11.723 en bij de personeelsafdeling HR Rail 728. De bonden hebben weinig vertrouwen dat de directie haar engagement nakomt. Zowel NMBS als Infrabel laat verstaan dat alles afhangt van de uitkomst van de onderhandelingen met de overheid over de nieuwe beheerscontracten. Cruciaal voor Infrabel wordt de discussie over de hoogte van de infrastructuurvergoeding, het bedrag dat het van de NMBS krijgt om treinen over het spoor te laten rijden. Jo Cornu wil dat die wordt bevroren op 637 miljoen euro. Hij vindt het niet logisch dat hij financieel wordt gestraft als hij meer treinen laat rijden en in meer stations laat stoppen. Daarnaast wil de directie zekerheid over de geplande productiviteitsverhogende maatregelen. Toen ze eind vorig jaar een eerste pakket doordrukte, bliezen de bonden het overleg op. (Belga)