NMBS en Infrabel gaan in de loop van volgend jaar gezamenlijk tussen 1.800 en 2.200 nieuwe personeelsleden aanwerven. Het gaat daarbij onder meer om 400 treinbestuurders en 100 treinbegeleiders, maar ook om honderden ingenieurs en it'ers. Dat meldt De Standaard.

"Die aanwervingsoperatie is nodig om het grote aantal vertrekkers op te vangen", zegt Michel Bovy, directeur van HR-Rail, dat instaat voor het personeelsbeheer. "De babyboomers die in de jaren '70 bij de spoorwegen zijn komen werken, vertrekken de komende jaren massaal met pensioen".

Het aantal babyboomers dat tegen 2025 met pensioen kan, wordt geraamd op 17.000, wat ongeveer overeenstemt met de helft van het personeelsbestand bij het spoor.

Dat betekent evenwel niet dat alle 17.000 vertrekkers vervangen worden, merkt Bovy op, want er moet worden bespaard en het totale personeelsbestand wordt kleiner. Om de spoorwegen operationeel te houden, moet er voor de meerderheid van de vertrekkende babyboomers in ieder geval wel een vervanger gezocht worden.

Niet enkel in 2017, 'maar allicht ook in 2018 en 2019, gaat het telkens om contingenten van zo'n 2.000 aanwervingen', verduidelijkt de directeur van HR-Rail.

Ook bij de vier andere grootste werkgevers van België staan er volgend jaar aanwervingen op de agenda, meldt De Standaard.

Samengeteld komen bpost, dat vooral chauffeurs zoekt en sorteerders in de pakjesdienst, Proximus, op zoek naar it'ers met expertise in big data en computerbeveiliging, BNP Paribas Fortis en Colruyt aan 4.000 vacatures.

De drie eerste bedrijven zien ondanks de aanwervingen hun personeelsbestand dalen, alleen warenhuisgroep Colruyt slaagt erin om netto bijkomende werkgelegenheid te creëren. In het boekjaar 2015/2016 deed Colruyt ruim 3.000 aanwervingen, wat resulteerde in een netto aangroei van 1.500 werknemers.

NMBS en Infrabel gaan in de loop van volgend jaar gezamenlijk tussen 1.800 en 2.200 nieuwe personeelsleden aanwerven. Het gaat daarbij onder meer om 400 treinbestuurders en 100 treinbegeleiders, maar ook om honderden ingenieurs en it'ers. Dat meldt De Standaard. "Die aanwervingsoperatie is nodig om het grote aantal vertrekkers op te vangen", zegt Michel Bovy, directeur van HR-Rail, dat instaat voor het personeelsbeheer. "De babyboomers die in de jaren '70 bij de spoorwegen zijn komen werken, vertrekken de komende jaren massaal met pensioen".Het aantal babyboomers dat tegen 2025 met pensioen kan, wordt geraamd op 17.000, wat ongeveer overeenstemt met de helft van het personeelsbestand bij het spoor. Dat betekent evenwel niet dat alle 17.000 vertrekkers vervangen worden, merkt Bovy op, want er moet worden bespaard en het totale personeelsbestand wordt kleiner. Om de spoorwegen operationeel te houden, moet er voor de meerderheid van de vertrekkende babyboomers in ieder geval wel een vervanger gezocht worden. Niet enkel in 2017, 'maar allicht ook in 2018 en 2019, gaat het telkens om contingenten van zo'n 2.000 aanwervingen', verduidelijkt de directeur van HR-Rail. Ook bij de vier andere grootste werkgevers van België staan er volgend jaar aanwervingen op de agenda, meldt De Standaard. Samengeteld komen bpost, dat vooral chauffeurs zoekt en sorteerders in de pakjesdienst, Proximus, op zoek naar it'ers met expertise in big data en computerbeveiliging, BNP Paribas Fortis en Colruyt aan 4.000 vacatures. De drie eerste bedrijven zien ondanks de aanwervingen hun personeelsbestand dalen, alleen warenhuisgroep Colruyt slaagt erin om netto bijkomende werkgelegenheid te creëren. In het boekjaar 2015/2016 deed Colruyt ruim 3.000 aanwervingen, wat resulteerde in een netto aangroei van 1.500 werknemers.