Spa is prijsgevecht in Nederland meer dan beu

© Belga

Mineraalwaterfabrikant Spa is de prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten grondig beu. Spa wil niet meer meestappen in een prijsgevecht waardoor het zijn kosten niet meer kan terugverdienen.

Een prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten veroorzaakt ongenoegen bij de Belgische mineraalwaterfabrikant Spa. Het bedrijf ziet zich als slachtoffer van een concurrentieslag tussen supermarkten, terwijl de kosten de pan uitrijzen. Dat meldt de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.

Stuntartikel

De mineraalfabrikant uit de Ardennen is in Nederland goed voor een marktaandeel van 40 procent. Net als andere A-merken dient Spa als stuntartikel, schrijft de krant. Het flessenwater wordt met korting verkocht waardoor de fabrikant niet de prijs krijgt die hij nodig heeft om zijn kosten goed te maken.

Duurder
Die kosten zijn de laatste jaren sterk gestegen. De lasten voor energie gingen in vijf jaar tijd met de helft omhoog, en ook vruchtensappen en suikers zijn tientallen procenten duurder geworden. “Die lasten hebben we gecompenseerd met efficiencyverbeteringen in de productie. Het houdt wel een keer op”, zegt topman Marc du Bois van Spadel, het familiebedrijf achter Spa.
Prijsverhoging
Om de kosten van de laatste jaren te compenseren, kondigde Spa een prijsverhoging van 15 procent aan. “De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen”, aldus de topman.

Vorig jaar daalde het operationele resultaat van de groep met bijna een kwart tot 12,3 miljoen euro, “voornamelijk ten gevolge van de stijging van de grondstofprijzen en de commerciële investeringen”. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content