Ford maakt gebruik van een eigen functieclassificatiesysteem om de functies van haar arbeiders en bedienden te definiëren, dat systeem is anders dan de classificatiesystemen die andere bedrijven gebruiken. "Wij zijn er al langer van overtuigd dat het classificatiesysteem van Ford niet correct is", zegt Rohnny Champagne van ABVV Metaal. "Ford gebruikt een systeem waarbij ze de functie beschrijven, maar de arbeiders mogen de definitie zelf niet weten. We vroegen daarom aan de classificatiecommissie om de functies te wegen. En uit de resultaten blijkt dat ze het niet eens zijn met één functie, namelijk die van autotechnieker." Ford geeft toe dat er geen eensgezindheid is over de functie van autotechnieker. "De vakbonden willen dat het classificatiesysteem conform wordt aan het lokale Belgische systeem", zegt Jo Declercq van Ford Motor Company. "Wij willen natuurlijk ons Ford-systeem behouden, aangezien dat wereldwijd bestaat." Volgens Ford is de sociale onrust vooral het gevolg van het feit dat een aantal werknemers van Ford Genk bij de sluiting zijn overgegaan naar Lommel. "De werknemers van Genk waren misschien een ietwat ander systeem gewend, wat het voor hen niet eenvoudig maakt om zich aan te passen. Dat is het punt gewoon", aldus Declercq. Volgens ABVV-vakbondsman Champagne zouden ook nog eens vijftig arbeiders bij Ford Lommel eigenlijk als bediende geclassificeerd moeten worden. "Dan twijfel ik toch aan de objectiviteit van hun classificatiesysteem hoor", aldus Champagne. "En net op dit moment heeft Ford op Europees vlak beslist alle bedienden een beloning toe te kennen van gemiddeld 2,3 procent extra loon. Het antwoord van Ford is dat ze het talent aan boord willen houden. Veel denigrerender kan je niet zijn over de arbeiders." De vakbonden en de directie houden de gesprekken lopende. "Ik ben ervan overtuigd dat we samen tot een overeenkomst kunnen komen", besluit Declercq. (Belga)