Voor ondernemers begint het pas echt hard te gaan wanneer hun product technisch helemaal klaar is, ze hun markt hebben gevonden en eventueel de eerste financiering rond hebben. Dan moeten ze zo snel mogelijk de sprong maken van een bedrijf met een relatief klein team van tien à twintig mensen naar een uit de kluiten gewassen onderneming met meer dan honderd medewerkers, kantoren op verschillende continenten en een omzet die elk jaar grote sprongen maakt. Succesvolle ondernemers zijn vaak zij die erin slagen klassieke fouten te vermijden. Door te leren van ondernemers die verder staan dan zijzelf of door snel lessen te trekken uit verkeerde beslissingen, voorkomen ze dat hun bedrijf een tijdelijke terugslag kent en blijven ze hun groeicurve aanhouden.
...

Voor ondernemers begint het pas echt hard te gaan wanneer hun product technisch helemaal klaar is, ze hun markt hebben gevonden en eventueel de eerste financiering rond hebben. Dan moeten ze zo snel mogelijk de sprong maken van een bedrijf met een relatief klein team van tien à twintig mensen naar een uit de kluiten gewassen onderneming met meer dan honderd medewerkers, kantoren op verschillende continenten en een omzet die elk jaar grote sprongen maakt. Succesvolle ondernemers zijn vaak zij die erin slagen klassieke fouten te vermijden. Door te leren van ondernemers die verder staan dan zijzelf of door snel lessen te trekken uit verkeerde beslissingen, voorkomen ze dat hun bedrijf een tijdelijke terugslag kent en blijven ze hun groeicurve aanhouden. "We zagen dat veel bedrijven vastlopen op het moment dat ze snel willen groeien", zegt Veroniek Collewaert, professor ondernemerschap en partner bij Vlerick Business School, en mede-organisator van het nieuwe programma Scale-Up Masterclass. "Keer op keer zien we dezelfde problemen terugkeren, zoals hoe je op zo'n moment omgaat met je mensen. Vijf medewerkers managen is iets anders dan leiding geven aan 50 of 150 mensen. Of hoe laat je je verkoop zo snel mogelijk toenemen? Dat zijn onderwerpen die terugkomen en waar ondernemers echt mee worstelen." Ondernemers zouden een klassieke MBA kunnen volgen om met zulke uitdagingen te leren omgaan, maar daarvoor hebben ze door de snelle ontwikkeling van hun bedrijf meestal geen tijd. Vlerick had sinds 2014 al een programma voor die doelgroep, Entrepreneurship 2.0, opgericht samen met Deloitte Belgium. Nu lanceert het samen met Start-Up Surival een nieuw programma: Scale-Up Masterclass. "We moesten zoeken naar een formaat dat het voor een ondernemer mogelijk maakt een paar uur weg te zijn van de drukte van zijn groeibedrijf, en tegelijk toch die belangrijke problemen aanpakt", zegt Veroniek Collewaert. De nieuwe opleiding richt zich overigens niet enkel tot oprichters, maar ook tot topmensen van bedrijven met groeipotentieel en ambitie. Hoe gaat het programma precies in zijn werk? De geselecteerde ondernemers kunnen elkaar leren kennen op een optioneel startevenement. Vervolgens volgen ze zeven onlinemodules die een antwoord geven op de problemen waar ondernemers van snelgroeiende bedrijven mee zitten: je verkoopproces efficiënt versnellen, naar de markt gaan, internationaal doorgroeien, snel je team uitbreiden met tientallen mensen, talent vinden en houden, een efficiënte werkwijze vinden om producten te ontwikkelen en kapitaal ophalen. Een week na elke onlineles kunnen de deelnemers in een live chatsessie vragen stellen aan experts. Het programma heeft vijftig plaatsen, duurt veertien weken en probeert zich op drie manieren te onderscheiden van andere opleidingen. De eerste is via de combinatie van het online- en het offline-aanbod. Start-Up Survival, de organisatie van ondernemer Robin Geers, werkte eerder al een programma uit gericht op start-ups. Die expertise kon het nu gebruiken om samen met Vlerick Business School een programma voor scale-ups uit te werken. "Door de onlinemodules met experts, met wie ondernemers anders moeilijk contact kunnen krijgen, hebben ondernemers maar een uur tijd per week nodig. Door de besloten netwerkevents voor en na de onlinelessen leren ze ook gelijkgestemden kennen", zegt Robin Geers, mede-organisator van Scale-Up Masterclass. "Zo ontstaat toch een communitygevoel." Dat het programma grotendeels online verloopt, biedt de organisatoren de mogelijkheid het van meet af aan in heel Europa aan te bieden. De tweede manier waarmee het programma zich wil onderscheiden, is door een rist experts aan te trekken. Aan elke module zijn twee tot drie experts verbonden. Het gaat uiteraard om professoren van Vlerick Business School, maar ook om toppers uit binnen- en buitenlandse bedrijven die hun eerste snelle groeifase al achter de rug hebben. Naast specialisten van lokale helden als Collibra en Showpad, trok het programma vooral buitenlandse experts aan. "Ze komen van San Francisco tot Barcelona", zegt Robin Geers. "In de module over kapitaal ophalen hebben we bijvoorbeeld een businessangel uit Silicon Valley, die in 189 start-ups heeft geïnvesteerd." "We hebben een mix van praktijkervaring en een academische onderbouw", zegt Collewaert. "Janet Vanhuysse is head of people van Cloudflare. Dat bedrijf is bij ons misschien niet zo bekend, maar het is in de Verenigde Staten een van dé unicorns (een eenhoorn is een bedrijf dat meer dan een miljard dollar waard is, nvdr). Ze komt van Twitter, dat ze heeft helpen groeien van 50 naar 600 werknemers." Een derde onderscheidend kenmerk van het programma is exclusiviteit. Niet elke kandidaat wordt aanvaard. De Scale-Up Masterclass werkt met een selectieprocedure om na te gaan of bedrijven voldoende ver staan in hun evolutie en klaar zijn voor snelle groei. Dat gebeurt via een intakegesprek dat peilt naar de groeipijnen waar elke kandidaat mee kampt. "We willen niet de foute verwachting creëren dat bedrijven al tweehonderd medewerkers moeten hebben, maar het moeten wel bedrijven zijn die het potentieel en de ambitie hebben om daar te raken. Bedrijven die daar nog te prematuur voor zijn, gaan beter naar een start-upopleiding."