De Lijn heeft het boekjaar 2015 in evenwicht afgesloten, zegt de vervoersmaatschappij bij de presentatie van haar jaarresultaten. De tariefhervorming, die in de meeste gevallen op een forse prijsverhoging neerkwam, legt de maatschappij geen windeieren. De inkomsten uit vervoerbewijzen groeiden met 19,4 miljoen euro (+ 12,9 pct) tot 169,8 miljoen. De Lijn verwijst vooral naar het abonnement voor 65-plussers. Zij reisden vroeger gratis, maar moeten sinds september 2015 jaarlijks 51 euro betalen om bus en tram te nemen. Intussen kochten al 344.000 senioren een abonnement. "Dat is veel meer dan verwacht", stelt de vervoersmaatschappij. Het aandeel betalende reizigers is gestegen van 88,3 procent naar 94,5 procent. Daardoor is de kostendekking voor het vierde jaar op rij toegenomen. Dit jaar zelfs bijzonder uitgesproken: van 15,8 naar 18,7 procent (of 21,6 naar 24,7 procent zonder het leerlingenvervoer). Vorig jaar verklaarde De Lijn-topman Roger Kesteloot nog dat de kostendekkingsgraad van De Lijn bij de laagste in West-Europa ligt. (Belga)

De Lijn heeft het boekjaar 2015 in evenwicht afgesloten, zegt de vervoersmaatschappij bij de presentatie van haar jaarresultaten. De tariefhervorming, die in de meeste gevallen op een forse prijsverhoging neerkwam, legt de maatschappij geen windeieren. De inkomsten uit vervoerbewijzen groeiden met 19,4 miljoen euro (+ 12,9 pct) tot 169,8 miljoen. De Lijn verwijst vooral naar het abonnement voor 65-plussers. Zij reisden vroeger gratis, maar moeten sinds september 2015 jaarlijks 51 euro betalen om bus en tram te nemen. Intussen kochten al 344.000 senioren een abonnement. "Dat is veel meer dan verwacht", stelt de vervoersmaatschappij. Het aandeel betalende reizigers is gestegen van 88,3 procent naar 94,5 procent. Daardoor is de kostendekking voor het vierde jaar op rij toegenomen. Dit jaar zelfs bijzonder uitgesproken: van 15,8 naar 18,7 procent (of 21,6 naar 24,7 procent zonder het leerlingenvervoer). Vorig jaar verklaarde De Lijn-topman Roger Kesteloot nog dat de kostendekkingsgraad van De Lijn bij de laagste in West-Europa ligt. (Belga)