Volgens gegevens van persbureau Bloomberg is de uitstaande schuld van luchtvaartmaatschappijen sinds 2020 met 23 procent gestegen tot 340 miljard dollar. Dit jaar hebben maatschappijen wereldwijd voor 63 miljard dollar aan obligaties en leningen verkocht.

De oplopende schuld bewijst dat de sector een hobbelige weg naar herstel kent. Zeker omdat er nog altijd veel reisbeperkingen van kracht zijn en het hoogseizoen wat betreft vakanties in Europa en de Verenigde Staten op zijn einde loopt. De snelle verspreiding van de deltavariant van het coronavirus kan er ook toe leiden dat landen strengere quarantaineregels opleggen aan reizigers.

Verschillende maatschappijen als easyJet en Japan Airlines kondigden nieuwe plannen aan om fondsen te werven die moeten helpen om de crisis door te komen. De investeringsrondes tonen evenwel aan dat investeerders nog steeds bereid zijn om de sector ruimschoots te financieren.

Volgens gegevens van persbureau Bloomberg is de uitstaande schuld van luchtvaartmaatschappijen sinds 2020 met 23 procent gestegen tot 340 miljard dollar. Dit jaar hebben maatschappijen wereldwijd voor 63 miljard dollar aan obligaties en leningen verkocht. De oplopende schuld bewijst dat de sector een hobbelige weg naar herstel kent. Zeker omdat er nog altijd veel reisbeperkingen van kracht zijn en het hoogseizoen wat betreft vakanties in Europa en de Verenigde Staten op zijn einde loopt. De snelle verspreiding van de deltavariant van het coronavirus kan er ook toe leiden dat landen strengere quarantaineregels opleggen aan reizigers. Verschillende maatschappijen als easyJet en Japan Airlines kondigden nieuwe plannen aan om fondsen te werven die moeten helpen om de crisis door te komen. De investeringsrondes tonen evenwel aan dat investeerders nog steeds bereid zijn om de sector ruimschoots te financieren.