'Tot nu toe hebben we beroep aangetekend tegen alle beslissingen van de Europese Commissie waarbij staatssteun voor luchtvaartmaatschappijen wordt goedgekeurd en dat geldt ook voor het groene licht voor Lufthansa', zo verklaarde directeur juridische zaken Juliusz Komorek. 'We gaan in beroep bij het Europees Hof van zodra de integrale beslissing wordt gepubliceerd', klinkt het.

De Commissie deelde donderdagochtend mee dat ze instemt met het reddingsplan van de Duitse regering voor Lufthansa, dat zwaar is getroffen door de impact van de coronacrisis. In ruil voor het steunpakket van 6 miljard euro neemt de staat een belang van 20 procent in de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa.

Komorek vindt dat de Commissie weinig compensaties heeft gevraagd voor de goedkeuring van het steunpakket van in totaal 9 miljard euro. Lufthansa moet slots op de luchthavens van Frankfurt en München van de hand doen. 'En het reddingsplan gaat veel verder dan het loutere oplossen van een liquiditeitsprobleem', betoogde hij. 'Liquiditeitsproblemen bij luchtvaartmaatschappijen zijn de enige denkbare rechtvaardiging voor staatssteun in de huidige crisis', aldus de directeur.

De aandeelhouders van Lufthansa moeten de operatie nog goedkeuren. Donderdag vindt een algemene vergadering plaats. De grootste aandeelhouder, Heinz Hermann Thiele, liet intussen wel verstaan dat hij zal instemmen met het plan.

'Tot nu toe hebben we beroep aangetekend tegen alle beslissingen van de Europese Commissie waarbij staatssteun voor luchtvaartmaatschappijen wordt goedgekeurd en dat geldt ook voor het groene licht voor Lufthansa', zo verklaarde directeur juridische zaken Juliusz Komorek. 'We gaan in beroep bij het Europees Hof van zodra de integrale beslissing wordt gepubliceerd', klinkt het.De Commissie deelde donderdagochtend mee dat ze instemt met het reddingsplan van de Duitse regering voor Lufthansa, dat zwaar is getroffen door de impact van de coronacrisis. In ruil voor het steunpakket van 6 miljard euro neemt de staat een belang van 20 procent in de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Komorek vindt dat de Commissie weinig compensaties heeft gevraagd voor de goedkeuring van het steunpakket van in totaal 9 miljard euro. Lufthansa moet slots op de luchthavens van Frankfurt en München van de hand doen. 'En het reddingsplan gaat veel verder dan het loutere oplossen van een liquiditeitsprobleem', betoogde hij. 'Liquiditeitsproblemen bij luchtvaartmaatschappijen zijn de enige denkbare rechtvaardiging voor staatssteun in de huidige crisis', aldus de directeur. De aandeelhouders van Lufthansa moeten de operatie nog goedkeuren. Donderdag vindt een algemene vergadering plaats. De grootste aandeelhouder, Heinz Hermann Thiele, liet intussen wel verstaan dat hij zal instemmen met het plan.