Ryanair schrapt honderden vluchten: Peeters overweegt juridische stappen

© Belga

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair schrapt de komende zes weken 294 vluchten op Charleroi en op Brussels Airport. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) laat een onderzoek openen en overweegt juridische stappen.

Ryanair laat op zijn Engelstalige website weten dat het de komende zes weken elke dag tussen de 40 en 50 vluchten zal schrappen op zijn hele netwerk. In totaal gaat het dus over honderden vluchten. De afgelastingen zijn een gevolg van een gebrek aan personeel, wat dan weer een gevolg is van problemen met de verlofkalender. Volgens informatie van de Britse openbare omroep BBC kan het tekort zich zelfs uitstrekken tot het einde van het jaar.

Voor ons land gaat het vanaf dinsdag tot en met zaterdag 28 oktober over 294 vluchten. De meeste schrappingen gebeurden op de luchthaven van Charleroi (Brussels South): 204. Charleroi is daarmee een van de zwaarst getroffen luchthavens. Op Brussels Airport worden 90 vluchten geschrapt.

Ter vergelijking: in Dublin worden een 200-tal vluchten geschrapt, in Rome meer dan 300. Zwaarst getroffen is Londen Stansted met meer dan 600 geannuleerde vluchten.

In totaal kunnen tot 400.000 reizigers getroffen worden. Zij hebben twee opties, laat Ryanair weten op zijn website: de geannuleerde vlucht omboeken naar een nieuwe vlucht of hun geld terug vragen.

Overzicht van alle geschrapte vluchten en meer info op de website van Ryanair.

Onderzoek

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft zijn administratie gevraagd om een onderzoek te openen naar de geschrapte vluchten bij de Ierse prijsvechter Ryanair. Als blijkt dat de luchtvaartmaatschappij niet correct is geweest, wil hij laten onderzoeken of hij gerechtelijke stappen kan ondernemen.

‘Als blijkt dat de lagekostenmaatschappij haar verplichtingen niet is nagekomen, dan is er sprake van de misleiding van consumenten’, laat Peeters weten in een persbericht. ‘Het annuleren van vluchten op zo’n grote schaal is ontoelaatbaar. De reiziger heeft het recht om de draagwijdte van de annulaties te kennen en tot in de details geïnformeerd te worden over zijn rechten’, meent de minister. ‘Een luchtvaartmaatschappij is verplicht om elke getroffen reiziger individueel en proactief te informeren over zijn rechten, ook het recht op schadevergoeding of bijstand’, klinkt het nog.

Partner Content