Het controlepercentage wordt berekend met behulp van "mystery shoppers", legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. Zij nemen anoniem de trein en gaan na of de geldigheid van hun ticket gecontroleerd wordt. Uit zo'n laatste rondje "mystery shopping", in de maanden september en oktober vorig jaar, blijkt dat het controlepercentage aan boord van de treinen is gestegen tot 71,9 procent. Dat is net iets meer dan zes maanden eerder (71,7 procent), maar vooral fors meer dan in september-oktober 2014. Toen werd maar 62,9 procent van de treinreizigers gecontroleerd. De NMBS voerde eind 2014 een actieplan in om het controlepercentage te verbeteren. Dat voorzag onder meer in een communicatiecampagne naar de reizigers en een sensibilisering van de treinbegeleiders. Tussen de verschillende geanalyseerde lijnen is wel een groot verschil qua controlepercentage. Zo is de beste score (96,3 procent) voor lijn 122 (Gent - Geraardsbergen), terwijl lijn 94 (Halle - Moeskroen) de laagste score kent (50,6 procent). (Belga)

Het controlepercentage wordt berekend met behulp van "mystery shoppers", legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. Zij nemen anoniem de trein en gaan na of de geldigheid van hun ticket gecontroleerd wordt. Uit zo'n laatste rondje "mystery shopping", in de maanden september en oktober vorig jaar, blijkt dat het controlepercentage aan boord van de treinen is gestegen tot 71,9 procent. Dat is net iets meer dan zes maanden eerder (71,7 procent), maar vooral fors meer dan in september-oktober 2014. Toen werd maar 62,9 procent van de treinreizigers gecontroleerd. De NMBS voerde eind 2014 een actieplan in om het controlepercentage te verbeteren. Dat voorzag onder meer in een communicatiecampagne naar de reizigers en een sensibilisering van de treinbegeleiders. Tussen de verschillende geanalyseerde lijnen is wel een groot verschil qua controlepercentage. Zo is de beste score (96,3 procent) voor lijn 122 (Gent - Geraardsbergen), terwijl lijn 94 (Halle - Moeskroen) de laagste score kent (50,6 procent). (Belga)