Van de 648 miljoen euro opbrengst werd het grootste deel in Vlaanderen opgehaald: 408 miljoen euro. Aanvankelijk had de Vlaamse regering echter gerekend op 500 miljoen euro. Ook in Brussel (9 miljoen euro) en Wallonië (229 miljoen euro) was een hogere opbrengst verwacht. Enkel vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moeten op bepaalde trajecten tol betalen. Wel worden nog steeds wekelijks honderden meer satellietgestuurde OBU's (on board units) aangevraagd dan er weer ingeleverd worden, luidt het. "Dat is een indicatie dat de markt nog niet verzadigd is", zegt Thomas Pferr van Satellic, een van de twee bedrijven die de registratiebakjes levert. Dat de inkomsten tegenvielen in vergelijking met de prognoses, heeft volgens Viapass-topman Johan Schoups onder meer te maken met een sneller dan verwachte vergroening van het vrachtwagenpark. Al circa 78 procent van de geregistreerde trucks zit in de klasse Euro 5 of Euro 6. Milieuvriendelijke vrachtwagens betalen minder. Aan een inkomstenprognose voor dit jaar waagde Schoups zich niet. De Viapass-topman toonde ook statistieken over de opbrengst volgens nationaliteit, op basis van de nummerplaten. Minder dan de helft (46 procent) van de opbrengst van de tolheffing blijkt van vrachtwagens met Belgische nummerplaat te komen. Op de tweede plaats komen de Nederlanders (11 procent), gevolgd door de Polen (9 procent), Roemenen (6 procent) en Duitsers (5 procent). (Belga)