Roularta optimistisch ondanks verlies

© belga

Roularta Media Group heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een nettoverlies geleden van 6,7 miljoen euro. De groepsomzet lag 6,1 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Zowel voor de printdivisie als voor de audiovisuele afdeling wordt in het lopende boekjaar verbetering verwacht.

Roularta boekte tijdens de eerste helft van 2012 nog een winst van 9,9 miljoen euro, maar moest tijdens de eerste zes maanden van dit jaar voor meer dan 14 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten boeken. Een groot deel daarvan is bestemd voor een sociaal plan bij de Franse dochter Groupe Express-Roularta, waar de groep 10 procent op de loonmassa wil besparen.

De geconsolideerde omzet tijdens de eerste helft van 2013 daalde met 6,1 procent tot 348,8 miljoen euro. De omzet van de printdivisie daalde met 5,2 procent, die van de audiovisuele afdeling met 9 procent. De inkomsten uit de diverse internetsites namen In het eerste halfjaar toe met 15 procent.

Roularta toont zich optimistischer voor de rest van het boekjaar. Er worden betere verkoopcijfers op de reclame- en lezersmarkt in de printdivisie verwacht, verdere groei in de inkomsten uit digitale reclame en een aantrekkende reclamemarkt voor televisie.

In een toelichting bij de halfjaarresultaten zei CEO Rik De Nolf dat Roularta bekijkt of ze verzekeringen kan verkopen via haar bladen. Het idee komt uit de Verenigde Staten, maar bestaat ook al in Frankrijk. Het magazine Plus, dat zich tot senioren richt, zou bijvoorbeeld geschikt zijn voor de verkoop van verzekeringen. “Samen met de verzekeringsmaatschappij wordt nagedacht welke producten het meest geschikt zijn. Het zijn eigenlijk witte producten aangeleverd door de verzekeringsmaatschappij, maar dan verloopt de communicatie via het blad”, aldus de CEO. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over verzekeringen voor huisdieren, begrafenisverzekeringen of autoverzekeringen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content