Roularta lanceert jobkanaal ChallengeZ

© belga

Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, start Roularta Media Group op 6 oktober met een eigen jobadvertentiekanaal voor hoogopgeleiden: ChallengeZ.

De voorbije crisisjaren zorgden ook op de arbeidsmarkt voor veel kommer en kwel. Veel bedrijven wachtten met vacatures, en arbeidskrachten met potentieel behielden in de onzekere tijden liever hun huidige job dan op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Maar die donkere jaren zijn vandaag duidelijk voorbij.

Dat is meteen ook de reden waarom Roularta Media Group net nu met het nieuwe jobadvertentiekanaal ChallengeZ komt, zegt Karl Odent, directeur van Roularta Recruitement Solutions. ‘Wij zien die jobadvertentiemarkt ook aantrekken. En als ik lees wat Fons Leroy, de gedelegeerd bestuurder van VDAB, vertelt, dan denk ik dat de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren alleen maar erger zal worden en dat de ‘war for talent’ in alle hevigheid zal losbarsten.

Vooral naar hoogopgeleide en getalenteerde mensen zal er volgens ons een sterke vraag zijn vanaf nu, en op die doelgroep willen we dan ook mikken. We weten ook dat nu die economische crisis wegebt en er weer vertrouwen is, zeker tweederde van deze doelgroep opnieuw op zoek is naar een andere baan’, aldus Odent.
Op de markt van jobadvertentiebladen staat nieuwkomer ChallengeZ wel stevige concurrentie te wachten van huidige vaste waarden als Vacature van Concentra en de Persgroep en Jobat van Corelio. Roularta hoopt het verschil te maken door een andere aanpak. ‘De bestaande concurrentie is eigenlijk een andere wereld’ zegt Karl Odent daarover. ‘Zij brengen een wekelijks blad met elke keer ongeveer dezelfde redactionele inhoud. Ze serveren eigenlijk opgewarmde kost, en bovendien moeten getalenteerde mensen zelf maar de weg zien te vinden naar die jobadvertentiebladen. Wij willen hen net zelf opzoeken via media die hoogopgeleiden toch al volgen om hun sterke redactie, zoals Knack, Trends en Kanaal Z. Daarmee kunnen adverteerders een enorm volume aan talent bereiken, en als ze meer gespecialiseerde mensen zoeken kan het ook via gespecialiseerde bladen zoals De Huisarts.’

Op Kanaal Z komen de jobadvertenties van ChallengeZ continu boven de huidige ‘newsticker’. In Knack zullen de vacatures achteraan in het magazine te vinden zijn. Ook in de huidige newsletters van Knack en Trends en op Knack.be en Trends.be zullen ze terugkeren. Uitgebreidere informatie en de hele database met vacatures kunnen kandidaten dan terugvinden op de bijbehorende site www.challengez.be.

Rest nog de vraag waarom Roularta enkele jaren geleden uit Vacature stapte, en hetzelfde blad nu gaat beconcurreren met een eigen jobkanaal. ‘De oplage van Vacature is maar een fractie meer van wat het ooit geweest is’, zegt Odent. ‘En we zijn er vandaag van overtuigd dat we om die hoogopgeleide doelgroep te bereiken de media in positie moeten brengen die deze mensen sowieso al lezen. Zo kunnen we ook beter die mensen uitdagen die erover denken om van baan te veranderen, zonder dat ze daar eigenlijk actief naar op zoek zijn. Vacature werkt ook maar een klein beetje online, terwijl we dat met ChallengeZ net sterk kunnen uitspelen via onze bestaande sites.’

Meer info op www.challengez.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content