Remy Cointreau krijgt klappen omdat China extravagante feestjes aan banden legt

© Reuters
Kevin Van der Auwera Coördinator online Trends.

De Franse producent van sterkedrank Rémy Cointreau ziet zijn verkoop fors dalen. Het bedrijf verwijst naar China.

De Franse producent van sterkedrank Rémy Cointreau ziet zijn verkoop fors dalen. Het bedrijf verwijst naar het beleid van de Chinese regering, die de extravagantie op officiële feestjes aan banden wil leggen. Dat doet de vraag naar cognac instorten.

Rémy Cointreau zag zijn verkoop in het afgelopen boekjaar 2013-2014, dat eindigde in maart, met 13,5 procent dalen. De omzet bedroeg 1,031 miljard euro (-10,7 procent). Het familiebedrijf gaat er vanuit dat het operationele resultaat ‘aanzienlijk’ gedaald is met 35 à 40 procent.

Rémy Cointreau is onder andere bekend van de cognac Rémy Martin, de likeur Cointreau en de rum Mount Gay. Net als andere cognacmakers krijgt het bedrijf klappen in China.

Anti-extravagantie

De Chinese president Xi Jinping, die in maart vorig jaar Hu Jintao opvolgde, heeft van de aanpak van corruptie een topprioriteit van zijn beleid gemaakt. Zijn regering heeft maatregelen genomen om de uitgaven van luxegeschenkjes en recepties te beperken. Zo mogen dure alcoholische merken niet langer geserveerd worden op officiële diners en dat weegt op de verkoop.

Volgens Rémy Cointreau daalde de verkoop van cognac in het laatste kwartaal met 32 procent, nadat hij in het derde kwartaal al met 30 procent gedaald was.

‘Het bedrijf werd gedurende het boekjaar getroffen door het anti-extravagantiebeleid van de Chinese overheid, die een negatieve impact heeft op de consumptie van sterke dranken,’ zo luidt het in het persmededeling.

Rémy Cointreau meldt dat de verkoop wel steeg in Europa, de VS, Japan, Rusland en Afrika.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content