Met het 'steunpakket' van 100 miljoen euro dat de regering klaar heeft 'zijn onze kansen goed', aldus Vanovertveldt vrijdag in De Ochtend op Radio 1.

Audi Brussels is in de running om vanaf 2018 het nieuwe elektrische model te bouwen. Maar ook Spanje en Hongarije dingen mee en de Belgische loonkosten spelen in het nadeel van België.

"De regering heeft al een aantal maatregelen genomen, maar dat blijft een realiteit", zegt Van Overtveldt. Het 'steunpakket' bestaat voor een groot stuk uit bestaande maatregelen, zoals de verminderde werkgeversbijdrage, de indexsprong en de fiscale regeling voor ploegenarbeid.

Daarnaast krijgt Audi onder meer zicht op een belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling en een eventuele octrooiaftrek.

8000 jobs

"Het gaat om tweeduizend jobs en indirect nog eens zesduizend banen", onderstreepte Van Overtveldt het belang van het steunpakket. "Eens het prototype in Vorst ontwikkeld wordt, biedt dat enorme perspectieven voor productie en de ontwikkeling van verdere knowhow."

Van Overtveldt gaat ervan uit dat het binnenhalen van de elektrische wagen zekerheid op continuïteit biedt voor de komende jaren, zelfs al kon gelijkaardige steun fabrieken als die van Ford en GM in het verleden niet openhouden. "Als we slagen, zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken. En dan praat ik nog niet over mogelijke spin-offs", besluit de minister. (Belga/BO)

Met het 'steunpakket' van 100 miljoen euro dat de regering klaar heeft 'zijn onze kansen goed', aldus Vanovertveldt vrijdag in De Ochtend op Radio 1. Audi Brussels is in de running om vanaf 2018 het nieuwe elektrische model te bouwen. Maar ook Spanje en Hongarije dingen mee en de Belgische loonkosten spelen in het nadeel van België. "De regering heeft al een aantal maatregelen genomen, maar dat blijft een realiteit", zegt Van Overtveldt. Het 'steunpakket' bestaat voor een groot stuk uit bestaande maatregelen, zoals de verminderde werkgeversbijdrage, de indexsprong en de fiscale regeling voor ploegenarbeid. Daarnaast krijgt Audi onder meer zicht op een belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling en een eventuele octrooiaftrek. "Het gaat om tweeduizend jobs en indirect nog eens zesduizend banen", onderstreepte Van Overtveldt het belang van het steunpakket. "Eens het prototype in Vorst ontwikkeld wordt, biedt dat enorme perspectieven voor productie en de ontwikkeling van verdere knowhow." Van Overtveldt gaat ervan uit dat het binnenhalen van de elektrische wagen zekerheid op continuïteit biedt voor de komende jaren, zelfs al kon gelijkaardige steun fabrieken als die van Ford en GM in het verleden niet openhouden. "Als we slagen, zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken. En dan praat ik nog niet over mogelijke spin-offs", besluit de minister. (Belga/BO)