Er klonken vooral positieve geluiden op de jaarvergadering van Sigma in Het Notelaarshof in Opwijk. In 2016 is de Belgische markt voor interne goederenbehandeling opnieuw sterk gegroeid. "Met 10.716 trucks was 2016 het beste jaar ooit", stelt Hugues Van Espen, de voorzitter van de sectie Goederenbehandeling van Sigma, de federatie van de invoerders en de algemene vertegenwoordigers die zijn gespecialiseerd in materieel voor burgerlijke bouwkunde, bouw en goederenbehandeling. "Sinds 2010 groeit de markt en 2016 was zelfs beter dan het topjaar 2007. We noteerden een groei van meer dan 10 procent in vergelijking met 2015. Sinds 2011 zijn we zelfs met me...

Er klonken vooral positieve geluiden op de jaarvergadering van Sigma in Het Notelaarshof in Opwijk. In 2016 is de Belgische markt voor interne goederenbehandeling opnieuw sterk gegroeid. "Met 10.716 trucks was 2016 het beste jaar ooit", stelt Hugues Van Espen, de voorzitter van de sectie Goederenbehandeling van Sigma, de federatie van de invoerders en de algemene vertegenwoordigers die zijn gespecialiseerd in materieel voor burgerlijke bouwkunde, bouw en goederenbehandeling. "Sinds 2010 groeit de markt en 2016 was zelfs beter dan het topjaar 2007. We noteerden een groei van meer dan 10 procent in vergelijking met 2015. Sinds 2011 zijn we zelfs met meer dan 25 procent vooruitgegaan." Het totale omzetcijfer van de sector komt in 2016 uit op 555 miljoen euro, goed voor een stijging van 6 procent tegenover het jaar daarvoor. Het aantal werknemers bleef stabiel.Het grootste segment van de interne goederenbehandeling blijft dat van de magazijntrucks, goed voor twee derde van de markt. "Twee trends bevestigen zich. De markt van de magazijntrucks blijft stijgen en het aandeel van de elektrische toestellen groeit verder ten nadele van de thermische trucks", stelt Hugues Van Espen vast. De sector - met grote spelers als Toyota Material Handling, Jungheinrich, Still, Motrac en B-Close - verkocht vorig jaar 3635 vorkheftrucks op de Belgische markt, bijna 5 procent meer dan in 2015, maar nog altijd beduidend minder dan in de topjaren 2007 (4316 trucks) en 2008 (3848 trucks). De dieseltrucks daalden met 6 procent, terwijl de elektrische trucks hun verkoop zagen stijgen met meer dan 10 procent. "De balans slaat opnieuw over in het voordeel van de elektrische heftrucks: zo'n 60 procent elektrische tegenover 40 procent thermische heftrucks. Met 2208 verkochte elektrische trucks noteerden we de beste marktprestatie ooit", weet Van Espen. De sterkste groei werd opgetekend bij de magazijntrucks, een verzamelnaam voor reachtrucks, pallettrucks, stapelaars en orderpickers. De Belgische markt klom in 2016 naar een verkoop van 7081 toestellen, een stijging met 13 procent in vergelijking met 2015. "De stijging die we sinds 2010 kennen, blijft doorzetten. 2016 verslaat het vorige topjaar 2015. Het is een absoluut recordjaar voor de magazijntrucks", stelt Hugues Van Espen vast. Van Espen is positief over de evolutie op de markt en de recente investeringen van distributiebedrijven en logistieke spelers in grote vloten. Ook het toenemende belang van e-commerce blijkt uit de Sigma-cijfers. Zo werden vorig jaar 746 horizontale orderpickers verkocht, een stijging met 56 procent in vergelijking met 2015. Ook de eerste maanden van 2017 tonen volgens Sigma een sterke markt en de federatie verwacht dat die trend doorzet. De hausse in de sector zorgt bij de bedrijven voor een permanente zoektocht naar technische profielen. Volgens de Sigma-leden zijn er niet voldoende gekwalificeerde kandidaten beschikbaar om aan de toegenomen vraag naar servicetechniekers te voldoen. De federatie organiseert opleidingen in samenwerking met de VDAB, Forem en Syntra om meer kandidaten aan te trekken voor een baan als servicetechnieker. Sigma kijkt naar de overheid om bedrijven die zelf opleidingen organiseren financieel te ondersteunen met een premie of een korting op de loonkosten.