Radicale Vernieuwers bouwen nieuwe oplossingen voor energie, mobiliteit, de circulaire economie, inclusie, zorg, armoede, voeding enzovoort. Met slimme samenwerkingen, netwerken of platformen zetten ze radicale ideeën om in een nieuwe realiteit.
Met de duurzame koffie van Ray & Jules willen Koen Bosmans en Gert Linthout groeien om "aan de boom te schudden". De duurzame technologie opschalen is nodig om de koffie-industrie wakker te maken. Maar welke obstakels zitten er tussen droom en daad?
De 'fastfashionwoestijn' in het Chileense Atacama is een stortplaats voor ongewilde kledingstukken. Tegelijk worden grondstoffen om goederen te produceren almaar schaarser en duurder. Circulaire ondernemers proberen meer uit de afvalstromen van de mode-industrie te halen.
De nieuwe generatie textielbedrijven staat klaar. De start-ups Studio Ama, HNST en Resortecs breken radicaal met het lineaire productieproces van de fast fashion. Door samen te werken met kmo's en multinationals sijpelt hun expertise door naar de rest van de sector.
Een troef in de strijd om talent, meer eigenaarschap, minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit. Een werkerscoöperatie biedt potentieel een antwoord op veel uitdagingen van de 21ste eeuw.
Concurrenten als Proximus en Telenet die samen leveren met als gevolg een duurzamer logistiek? Het klinkt onwaarschijnlijk gezien de harde concurrentiestrijd die ze voeren, maar toch kan het.
De zoektocht naar technisch geschoolde medewerkers verloopt almaar moeizamer. Innovatieve organisaties als Autimatic en TEO willen daar verandering in brengen. "We hebben al kappers, sommeliers, dierenverzorgers en boekhouders omgeschoold."