Punch Powertrain moet over 2016 28,4 miljoen euro belasting betalen, versus 8,3 miljoen euro het jaar voordien. De aanslagvoet stijgt van 17 naar 32 procent. Het Limburgse groeibedrijf, vorig jaar nog primus van de Grote Gazellen in Vlaanderen, voelt duidelijk het effect van het verbod door de Europese Commissie van het fiscaal gunstige systeem van 'overwinsten' (excess profit). Daarmee mocht een Belgische moedermaatschappij winsten van haar buitenlandse dochters in mindering brengen. Punch Powertrain kreeg daar een ruling voor, maar paste ze voor het boekjaar 2016 niet langer toe. Met als gevolg een forse klim van de belastingfactuur. Punch Powertrain is weliswaar naar de rechtbank getrokken tegen de beslissing van de Europese Commissie, net als de Belgische staat en de brouwer AB InBev. Enig fiscaal soelaas voor de Limburgers is een verhoogde fiscale aftrek van inkomsten uit patenten. Die ging naar 5,5 miljoen euro belastingvermindering, tegenover 3,9 miljoen euro in 2015.

Grote winsten, geen dividend

De fiscus werpt de enige schaduw over een prachtig parcours in 2016 voor Punch Powertrain. De onderneming heeft fabrieken in Sint-Truiden en het Chinese Nanjing, en een onderzoekscentrum in de fruitstad. De Limburgse onderneming groeit al jaren als kool. In 2011 haalde PPT een omzet van 96 miljoen euro met 477 werknemers. 2016 werd afgeklokt op 502 miljoen euro omzet, en 1402 werknemers. Met dank aan de aanhoudende vraag naar automatische versnellingsbakken voor kleinere wagens in Zuidoost-Azië.

Die groei zal dit jaar onverminderd doorgaan. De onderneming investeert 73 miljoen euro, vooral in nieuwe productielijnen en -systemen. Er is ook een fabriek in Iran gepland. Voor die productie-uitbreiding werden wel fiks wat nieuwe bankschulden aangegaan in 2016 (113 miljoen euro versus 56 miljoen euro in 2015), maar de onderneming kan dat aan. De solvabiliteit bedraagt 41 procent, en Punch Powertrain haalde vorig jaar een bedrijfskasstroom van 102 miljoen euro. Een marge van 20 procent, wat zeer hoog is voor een toeleverancier van de auto-industrie.

In maart vorig jaar werd Punch Powertrain verkocht aan het Chinese conglomeraat Yinyi Group. De transactie voor een ondernemingswaarde van circa 1 miljard euro werd vorige zomer afgerond. Ook het management, dat bijna 900.000 opties had, cashte toen mooi (38 miljoen euro). Dat management onder leiding van de Nederlander Cor Van Otterloo bleef op post. Samen met de de nieuwe aandeelhouder gaan ze voor de lange termijn: ondanks de riante cijfers wordt geen dividend uitgekeerd. Yinyi steekt alle riante winst in de uitbouw van het Limburgse vlaggenschip.

© NBB