De Europese financiering geldt specifiek voor de eerste fase van het project, waarin de infrastructuur zal worden ontwikkeld om CO2 te transporteren, vloeibaar te maken en op schepen te laden voor verdere permanente offshore-opslag. Antwerp@C heeft als doel om de CO2-uitstoot van de Antwerpse haven tegen 2030 te halveren. De export hub zal een initiële capaciteit hebben van 2,5 miljoen ton per jaar. Tegen 2030 moet dat dan worden opgetrokken tot 10 miljoen ton op jaarbasis. De definitieve investeringsbeslissing wordt in 2023 verwacht. Voorts hebben Fluxys en North Sea Port maandag ook bekendgemaakt dat ook Ghent Carbon Hub, het project om in de haven van Gent CO2 vloeibaar te maken en op te slaan, een Europese financiering van 9,6 miljoen euro heeft verkregen. De bedoeling is om met behulp van de infrastructuur jaarlijks 6 miljoen ton CO2 te verwerken. Daarnaast zal er ook een leidingennetwerk worden gebouwd dat Wallonië met de hub in Gent verbindt. Voor een definitieve investeringsbeslissing wordt hier gemikt op 2025. De voorziene start van operaties staat gepland voor 2027. (Belga)

De Europese financiering geldt specifiek voor de eerste fase van het project, waarin de infrastructuur zal worden ontwikkeld om CO2 te transporteren, vloeibaar te maken en op schepen te laden voor verdere permanente offshore-opslag. Antwerp@C heeft als doel om de CO2-uitstoot van de Antwerpse haven tegen 2030 te halveren. De export hub zal een initiële capaciteit hebben van 2,5 miljoen ton per jaar. Tegen 2030 moet dat dan worden opgetrokken tot 10 miljoen ton op jaarbasis. De definitieve investeringsbeslissing wordt in 2023 verwacht. Voorts hebben Fluxys en North Sea Port maandag ook bekendgemaakt dat ook Ghent Carbon Hub, het project om in de haven van Gent CO2 vloeibaar te maken en op te slaan, een Europese financiering van 9,6 miljoen euro heeft verkregen. De bedoeling is om met behulp van de infrastructuur jaarlijks 6 miljoen ton CO2 te verwerken. Daarnaast zal er ook een leidingennetwerk worden gebouwd dat Wallonië met de hub in Gent verbindt. Voor een definitieve investeringsbeslissing wordt hier gemikt op 2025. De voorziene start van operaties staat gepland voor 2027. (Belga)