De Belgische delegatie kon vandaag de imposante infrastructuur van het circuit van Suzuka bekijken. Het circuit werd in 1962 gebouwd als testcircuit voor de Japanse autobouwer Honda. Sinds 1987 vindt er de Grote Prijs van Japan in de Formule 1 plaats en sinds 2017 heeft het circuit van Suzuka een vriendschapsovereenkomst met het circuit van Spa-Francorchamps. Beide circuits zijn zich bewust van de milieu- en technische uitdagingen en hebben ambitieuze projecten voor de toekomst. "Ons doel is om samen een toeristisch plan te ontwikkelen. We willen ook gezamenlijke oplossingen zoeken rond onder meer duurzame ontwikkeling", zegt Itaru Ono, directeur van het circuit. Behalve rond autosport strekken de Belgisch-Japanse relaties zich ook uit elders in de autosector. Want Japan, dat heel wat grote autobouwers telt zoals Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Daihatsu of Suzuki, ziet in België een belangrijke partner en investeert fors in ons land. Seiji Kuraishi, voorzitter van Honda Motor Corporation, herinnerde er onder meer aan dat de eerste buitenlandse fabriek van de groep in 1962 gevestigd werd in Aalst. Minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib haalde aan dat 50.000 directe jobs in België te danken zijn aan de automobielindustrie, waarvan een vijfde dankzij Japanse bedrijven. De minister zei ook dat het opgeven van fossiele brandstoffen in de autosector "cruciaal is om onze klimaatdoelstellingen te behalen" en dat Japan en België dezelfde doelstellingen delen. (Belga)

De Belgische delegatie kon vandaag de imposante infrastructuur van het circuit van Suzuka bekijken. Het circuit werd in 1962 gebouwd als testcircuit voor de Japanse autobouwer Honda. Sinds 1987 vindt er de Grote Prijs van Japan in de Formule 1 plaats en sinds 2017 heeft het circuit van Suzuka een vriendschapsovereenkomst met het circuit van Spa-Francorchamps. Beide circuits zijn zich bewust van de milieu- en technische uitdagingen en hebben ambitieuze projecten voor de toekomst. "Ons doel is om samen een toeristisch plan te ontwikkelen. We willen ook gezamenlijke oplossingen zoeken rond onder meer duurzame ontwikkeling", zegt Itaru Ono, directeur van het circuit. Behalve rond autosport strekken de Belgisch-Japanse relaties zich ook uit elders in de autosector. Want Japan, dat heel wat grote autobouwers telt zoals Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Daihatsu of Suzuki, ziet in België een belangrijke partner en investeert fors in ons land. Seiji Kuraishi, voorzitter van Honda Motor Corporation, herinnerde er onder meer aan dat de eerste buitenlandse fabriek van de groep in 1962 gevestigd werd in Aalst. Minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib haalde aan dat 50.000 directe jobs in België te danken zijn aan de automobielindustrie, waarvan een vijfde dankzij Japanse bedrijven. De minister zei ook dat het opgeven van fossiele brandstoffen in de autosector "cruciaal is om onze klimaatdoelstellingen te behalen" en dat Japan en België dezelfde doelstellingen delen. (Belga)