PostNL bezorgt steeds minder post

© reuters

Het Nederlandse postbedrijf PostNL ziet de klassieke postmarkt krimpen.

Het Nederlandse postbedrijf PostNL ziet de klassieke postmarkt krimpen.

PostNL bezorgde in Nederland vorig kwartaal 11,3 procent minder geadresseerde post dan een jaar eerder. Voor heel 2013 wordt nu gerekend op een afname van 9 tot 11 procent, in plaats van 8 tot 10 procent, zoals eerder werd voorspeld.

Volgens bestuursvoorzitter Herna Verhagen is de krimp van de postmarkt een gevolg van de opmars van e-mail, maar ook van de ongusnstige economische omstandigheden en toenemende concurrentie.

De reorganisatie van het postbedrijf ligt intussen ‘voor op schema’, meldt Verhagen. PostNL schroefde de verwachting voor de besparingen in 2013 op tot tussen de 60 en 80 miljoen euro. Eerder werd gerekend op 40 tot 60 miljoen euro.

PostNL boekte vorig kwartaal een omzet van 1,03 miljard euro. Dat was 1,4 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat halveerde bijna tot 36 miljoen euro, terwijl de nettowinst terugviel van 22 miljoen tot 3 miljoen euro.

De sterke terugval van de winst kwam vooral door eenmalige kosten voor de reorganisatie. Die kostte bij de Nederlandse post 25 miljoen euro, terwijl bij andere onderdelen nog eens 11 miljoen euro werd geboekt.

Het onderliggende cash bedrijfsresultaat verbeterde van 10 miljoen tot 22 miljoen euro. Verhagen noemde de resultaten in een verwijzing naar die groei ‘beter dan verwacht’. Het bedrijf ligt volgens haar op schema om het streefdoel voor 2015 te halen. (ANP/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content