De logistieke samenwerking tussen POM Limburg en Port of Antwerp is donderdag - op het dek van een schip - met een officiële overeenkomst bezegeld, in aanwezigheid van Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). "Deze verbinding heeft één gemeenschappelijk doel: elkaars economische troeven versterken en logistieke bedrijven nog competitiever maken", zegt Peeters. "Transport en logistiek vormen het hart en de bloedvaten van een gezonde economie. De toekomst van logistiek is meer dan ooit multimodaal, waarbij transport over de weg, het spoor en het water hand in hand gaan." De overeenkomst werd de 'Schelde-Maascorridor Antwerpen-Limburg' gedoopt. De centrale ligging van Limburg is een van de grootste troeven van de provincie, aldus gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput (CD&V). "Onze provincie ligt pal op het verbindingspunt tussen de haven enerzijds, en het industrierijke binnenland en de luchthaven van Luik anderzijds. Op die manier vormt Limburg een belangrijke corridor voor de haven van Antwerpen", stelt Vandeput. De ambitie is om de economische troeven van beide partijen te versterken. Daarbij staan informatiedeling, ontwikkeling van een duurzame verbinding en digitalisering van de logistieke keten centraal, klinkt het. "De verankering van de banden tussen de haven en haar achterland, en de optimalisatie van de verbindingen is essentieel", zegt Havenschepen van Port of Antwerp Annick De Ridder (N-VA). "Deze overeenkomst biedt ons de mogelijkheid om de regio Limburg als troef mee in te zetten naar de buitenwereld toe." Port of Antwerp en POM Limburg willen ook inzetten op de modal shift van de weg naar binnenvaart en spoor, om zo de congestie op de wegen tegen te gaan. Beide partijen zeggen zich te engageren om samen duurzame verbindingen te ontwikkelen tussen Antwerpen en Limburg. Zo is het belangrijk dat zowel de spoorterminals in Limburg als de terminals langs het Albertkanaal optimaal - en zonder obstakels - kunnen werken, aldus de partners. Op het Albertkanaal is er nog voluit plaats, en fungeert Limburg als een soort "voorhaven" voor Port of Antwerp, wat volgens de partners meer benut moet worden. Port of Antwerp worstelt dan weer met ruimtegebrek, klinkt het. Door deze samenwerking en door onderling meer af te stemmen - en door meer te digitaliseren - moet ook hun capaciteit verhoogd worden en moeten nieuwe goederenstromen via Limburg binnengehaald kunnen worden. Verder wordt een "digitale snelweg" gecreëerd tussen Antwerpen en Limburg, om de logistieke keten tussen beide regio's te optimaliseren. "De coronacrisis heeft wereldwijd het belang en de noodzaak van verdere digitalisering in de logistieke keten duidelijk gemaakt", gaat De Ridder verder. "Deze digitale snelweg stelt alle infrastructuurbeheerders, verladers en logistieke dienstverleners in de corridor in staat om, door middel van datadeling, hun logistieke keten zichtbaarder, flexibeler, betrouwbaarder en efficiënter te maken." (Belga)

De logistieke samenwerking tussen POM Limburg en Port of Antwerp is donderdag - op het dek van een schip - met een officiële overeenkomst bezegeld, in aanwezigheid van Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). "Deze verbinding heeft één gemeenschappelijk doel: elkaars economische troeven versterken en logistieke bedrijven nog competitiever maken", zegt Peeters. "Transport en logistiek vormen het hart en de bloedvaten van een gezonde economie. De toekomst van logistiek is meer dan ooit multimodaal, waarbij transport over de weg, het spoor en het water hand in hand gaan." De overeenkomst werd de 'Schelde-Maascorridor Antwerpen-Limburg' gedoopt. De centrale ligging van Limburg is een van de grootste troeven van de provincie, aldus gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput (CD&V). "Onze provincie ligt pal op het verbindingspunt tussen de haven enerzijds, en het industrierijke binnenland en de luchthaven van Luik anderzijds. Op die manier vormt Limburg een belangrijke corridor voor de haven van Antwerpen", stelt Vandeput. De ambitie is om de economische troeven van beide partijen te versterken. Daarbij staan informatiedeling, ontwikkeling van een duurzame verbinding en digitalisering van de logistieke keten centraal, klinkt het. "De verankering van de banden tussen de haven en haar achterland, en de optimalisatie van de verbindingen is essentieel", zegt Havenschepen van Port of Antwerp Annick De Ridder (N-VA). "Deze overeenkomst biedt ons de mogelijkheid om de regio Limburg als troef mee in te zetten naar de buitenwereld toe." Port of Antwerp en POM Limburg willen ook inzetten op de modal shift van de weg naar binnenvaart en spoor, om zo de congestie op de wegen tegen te gaan. Beide partijen zeggen zich te engageren om samen duurzame verbindingen te ontwikkelen tussen Antwerpen en Limburg. Zo is het belangrijk dat zowel de spoorterminals in Limburg als de terminals langs het Albertkanaal optimaal - en zonder obstakels - kunnen werken, aldus de partners. Op het Albertkanaal is er nog voluit plaats, en fungeert Limburg als een soort "voorhaven" voor Port of Antwerp, wat volgens de partners meer benut moet worden. Port of Antwerp worstelt dan weer met ruimtegebrek, klinkt het. Door deze samenwerking en door onderling meer af te stemmen - en door meer te digitaliseren - moet ook hun capaciteit verhoogd worden en moeten nieuwe goederenstromen via Limburg binnengehaald kunnen worden. Verder wordt een "digitale snelweg" gecreëerd tussen Antwerpen en Limburg, om de logistieke keten tussen beide regio's te optimaliseren. "De coronacrisis heeft wereldwijd het belang en de noodzaak van verdere digitalisering in de logistieke keten duidelijk gemaakt", gaat De Ridder verder. "Deze digitale snelweg stelt alle infrastructuurbeheerders, verladers en logistieke dienstverleners in de corridor in staat om, door middel van datadeling, hun logistieke keten zichtbaarder, flexibeler, betrouwbaarder en efficiënter te maken." (Belga)