IBM nam in de jaren 80 de beslissing om haar personeel een of meerdere dagen van thuis te laten werken. In 2009 werkte al 40 procent van het personeel thuis. Maar daar lijkt nu verandering in te komen. De nieuwe chief marketing officer, Michelle Peluso is er niet langer van overtuigd dat thuiswerken de beste oplossing is. In een video waarin ze haar toekomstplannen uit de doeken doet vertelt ze dat inspirerende locaties van cruciaal belang zijn voor het succes van een bedrijf. En daarom wil IBM 2.600 personeelsleden die regelmatig thuiswerken nu verspreiden over zes kantoren in de Verenigde Staten. Dat schrijft de nieuwswebsite Quartz.

Peluso benadrukt dat die beslissing niet geldt voor alle personeelsleden, maar "enkel voor de snelst veranderende en innoverende sectoren."

De plotse ommekeer is zeer opvallend. Het bedrijf nam destijds het voortouw op vlak van thuiswerken omdat het zijn kantoornetwerk op die manier kon afbouwen. Het techbedrijf sloot in Amerika 78 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte, wat een jaarlijkse kostenbesparing van 92 miljoen euro opleverde.

Werknemers teleurgesteld

Daarenboven tonen verscheiden studies aan dat mensen die thuiswerken veel productiever zijn en meer uren kloppen. "Maar wij hebben meer nodig dan enkel een productiviteitsboost", klinkt het bij IBM. "Wij moeten onszelf heruitvinden nu we concurrentie krijgen van nieuwe bedrijven die voornamelijk de focus leggen op artificiële intelligentie. Creativiteit is daarbij de sleutel", klinkt het.

Enkele werknemers, die anoniem wensen te blijven, uiten hun ongenoegen op de site. "Iedereen die ik ken, is niet tevreden met de toekomstplannen", reageert iemand. Anderen zijn er van overtuigd dat het bedrijf op die manier het personeelsbestand wil uitdunnen. Die laatste reactie komt niet als een verrassing. IBM heeft al verschillende mensen ontslagen als gevolg van tegenvallende jaarresultaten. Vorig jaar liet het bedrijf nog weten dat er 228 mensen hun job verliezen bij IBM België.