Peugeot Citroën ziet autoverkoop met 17 procent toenemen

© belga

PSA Peugeot Citroën, na Volkswagen de grootste autobouwer van Europa, heeft in het eerste halfjaar 2010 1,86 miljoen voertuigen verkocht. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode 2009.

PSA Peugeot Citroën spreekt van “een duidelijke toename van het marktaandeel in Europa”. Ter vergelijking: de autobouwer zelf verkocht 7,7 procent meer voertuigen in Europa, terwijl de volledige Europese markt slechts 1,1 procent vooruitgang boekte. Daardoor ziet PSA Peugeot Citroën zijn marktaandeel stijgen tot 14,6 procent.

De autobouwer heeft de vlotte verkoop onder meer te danken aan de slooppremies en recentelijk gelanceerde modellen zoals de Peugeot 3008 en 5008 en de Citroën C3. De Franse overheid bood potentiële autokopers in het eerste halfjaar een slooppremie van 700 euro aan, die in juli werd verminderd tot 500 euro.

CEO Philippe Varin mikt nu op uitbreiding van de markt buiten Europa. Tijdens het eerste halfjaar 2010 werd 36 procent van de verkoop buiten Europa gerealiseerd, tegenover 34 procent een jaar eerder. In China verkocht PSA bijna de helft meer auto’s.

Nu de overheidsinspanningen voor de autosector afgebouwd worden, wordt een moeilijk tweede halfjaar voor de Europese automarkt voorspeld. PSA Peugeot Citroën houdt er rekening mee dat de automarkt in Europa in 2010 met 9 procent krimpt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content