Panos: ‘China is een veel te grote markt’

© foto T. De Boever
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

In een uitvoerig portret schetst Trends deze week de grootste bakker van het land, La Lorraine, met de gekende broodjesketen Panos. Die heeft expansieplannen in Azië. Maar eerst liever Taiwan, dan het veel te grote China.

In een uitvoerig portret schetst Trends deze week de grootste bakker van het land, La Lorraine, met de gekende broodjesketen Panos. Die heeft expansieplannen in Azië. Maar eerst liever Taiwan, dan het veel te grote China.

Anthony Vanherpe, de directeur winkelconcepten bij de bakkersgroep, kijkt met Panos verder dan België, en dus ook naar Azië. “In Taiwan hebben we, samen met een lokale partner, al twee Panos-winkels. Taiwan is nog een perfect beheersbaar land. Je zou kunnen denken aan China, maar dat is een veel te grote markt. En buiten de grote steden zoals Peking en Shanghai is er in China nog vooral een rijstcultuur. Taiwan staat al langer open voor westerse producten. Daar heb je een aanvoelen voor gastronomie, bakkerij, patisserie.”

Toch ligt de focus van de expansie de volgende jaren vooral op Oost-Europa. Anthony Vanherpe stapte vier jaar geleden met Panos naar Oost-Europa. Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije zijn de focuslanden. In samenwerking met Lukoil zijn er al twintig Panos-zaken, en daar moeten er de volgende twee jaar nog eens zo veel bijkomen. “De volgende jaren ligt onze focus voor de Panos-uitbreiding zeker op Oost-Europa”.

In België heeft Panos 250 winkels. Daarnaast is er het tweede merk, Deliway, goed voor nog eens honderd zaken.

Het gevolg van dat alles is een indrukwekkende groei van de familiale onderneming La Lorraine, rond de familie Vanherpe, die in 2000 nog een omzet optekende van 140 miljoen euro, tegen 514 miljoen vorig jaar.

Het volledige portret leest u in Trends Magazine van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content