"Het had een probleem geweest, mocht de deal niet zijn doorgegaan. Alle signalen waren gunstig", steekt Van de Voorde van wal. Hij ziet in de overname vooral twee positieve punten. "Ten eerste is de overname een bevestiging van het knappe parcours dat Brussels Airlines heeft afgelegd", zegt de luchtvaarteconoom. "Vorig jaar waren er voor het eerst sinds lang weer zwarte cijfers en dat de overname er nu komt, bewijst dat de cijfers voor dit jaar ook goed zijn, ondanks de aanslag op de luchthaven van Zaventem." Ten tweede is deze overname "absoluut noodzakelijk" voor Brussels Airlines om een "quantum leap" te maken, luidt het. "Om door te groeien en obstakels te overwinnen, is een netwerk nodig. Dat hadden ze nu al enigszins met de Star Alliance, maar uit de Lufthansa-groep zullen ze nog meer voordelen halen." Het akkoord met Lufthansa zou onder meer bepalen dat de merknaam Brussels Airlines nog minstens twee jaar wordt behouden. "Ik heb altijd aangegeven dat het belangrijk is dat de brand name werd behouden. Een integratie in Eurowings zou geen goed idee zijn, want die merknaam is in België helemaal niet bekend", zegt Van de Voorde. Hij ziet die termijn van twee jaar dan ook eerder als iets symbolisch. "Hoe ik dat interpreteer, is dat het management van Brussels Airlines binnen die periode moet aantonen wat zij en de merknaam waard zijn." Van de Voorde veest overigens niet meteen voor banenverlies bij Brussels Airlines. "Er is enkele jaren geleden al een herstructurering geweest en die heeft resultaten opgeleverd. Nu is het niet de bedoeling om te snoeien, maar wel om verder te groeien." De overname door Lufthansa zal trouwens niet alleen voordelig zijn voor Brussels Airlines, maar ook voor de luchthaven van Zaventem. "Brussels Airport heeft er alle belang bij om over een grote nationale carrier te beschikken. De luchthaven zal dus ook de vruchten plukken van deze deal." (Belga)

"Het had een probleem geweest, mocht de deal niet zijn doorgegaan. Alle signalen waren gunstig", steekt Van de Voorde van wal. Hij ziet in de overname vooral twee positieve punten. "Ten eerste is de overname een bevestiging van het knappe parcours dat Brussels Airlines heeft afgelegd", zegt de luchtvaarteconoom. "Vorig jaar waren er voor het eerst sinds lang weer zwarte cijfers en dat de overname er nu komt, bewijst dat de cijfers voor dit jaar ook goed zijn, ondanks de aanslag op de luchthaven van Zaventem." Ten tweede is deze overname "absoluut noodzakelijk" voor Brussels Airlines om een "quantum leap" te maken, luidt het. "Om door te groeien en obstakels te overwinnen, is een netwerk nodig. Dat hadden ze nu al enigszins met de Star Alliance, maar uit de Lufthansa-groep zullen ze nog meer voordelen halen." Het akkoord met Lufthansa zou onder meer bepalen dat de merknaam Brussels Airlines nog minstens twee jaar wordt behouden. "Ik heb altijd aangegeven dat het belangrijk is dat de brand name werd behouden. Een integratie in Eurowings zou geen goed idee zijn, want die merknaam is in België helemaal niet bekend", zegt Van de Voorde. Hij ziet die termijn van twee jaar dan ook eerder als iets symbolisch. "Hoe ik dat interpreteer, is dat het management van Brussels Airlines binnen die periode moet aantonen wat zij en de merknaam waard zijn." Van de Voorde veest overigens niet meteen voor banenverlies bij Brussels Airlines. "Er is enkele jaren geleden al een herstructurering geweest en die heeft resultaten opgeleverd. Nu is het niet de bedoeling om te snoeien, maar wel om verder te groeien." De overname door Lufthansa zal trouwens niet alleen voordelig zijn voor Brussels Airlines, maar ook voor de luchthaven van Zaventem. "Brussels Airport heeft er alle belang bij om over een grote nationale carrier te beschikken. De luchthaven zal dus ook de vruchten plukken van deze deal." (Belga)