Volgens de documenten zou Martin Winterkorn bij een bespreking in juli 2015 ingelicht zijn over de emissiefraude. De top van Volkswagen heeft tot dusver altijd beweerd dat zij pas in september van dat jaar achter het schandaal kwam nadat het naar buiten werd gebracht door de Amerikaanse milieudienst. Bij de bespreking zou onder meer gepraat zijn over hoe de zaak uitgelegd moest worden aan de Amerikaanse autoriteiten.

Bij de Duitse justitie loopt een onderzoek naar Winterkorn, omdat hij beleggers te laat op de hoogte zou hebben gebracht van het schandaal waardoor zij grote financiële schade leden. De beurskoers van Volkswagen ging hard omlaag en het bedrijf heeft inmiddels al vele miljarden aan boetes gekregen.

Winterkorn trad kort na het uitkomen van het schandaal af. Hij moet komende donderdag verschijnen voor een onderzoekscommissie van het Duitse parlement. Er zal onder meer worden nagegaan wanneer de politiek de zaak te weten kwam en hoe nauw de samenwerking tussen de politiek en de auto-industrie is.

Ook Fiat Chrysler in vieze papieren

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt meldde zondag aan Bild dat hij wil dat autoconcern Fiat Chrysler bepaalde modellen gaat terugroepen omdat die uitgerust zouden zijn met software om de uitstoot te manipuleren. Dobrindt vindt dat de Europese Commissie Fiat Chrysler daartoe moet oproepen.

Vorige week werd gemeld dat ook Fiat Chrysler verwikkeld zou zijn in een emissieschandaal, vergelijkbaar met Volkswagen. Het Italiaans-Amerikaanse autobedrijf ontkent de beschuldigingen en liet weten geen modellen terug te zullen roepen.