Het aantal passagiers op Brussels Airport zit nu systematisch boven het niveau van 2000, het recordjaar van de luchthaven in het Sabena-tijdperk. In de eerste helft van 2014 werd een groei van 11,8 procent opgetekend.

"Zowel de korte afstand, de lange afstand als het aantal overstappende passagiers groeit", zegt CEO Arnaud Feist. "De stijging is niet enkel toe te schrijven aan de uitbreiding van het aantal vluchten, ook de bezettingsgraad per vliegtuig ging omhoog tot gemiddeld 112." "Het aantal passagiers op Europese bestemmingen is sterk toegenomen door de komst van Ryanair", voegt Feist eraan toe. "De introductie van die nieuwe lowcostmaatschappij heeft dus geen negatief effect op de activiteit van andere maatschappijen als easyJet en JetairFly. De daling van het aantal passagiers in Charleroi is bovendien veel minder omvangrijk dan de stijging in Brussel, dus de markt in zijn geheel is gegroeid", luidt het.

Ook de vracht tekende in de eerste helft van het jaar een stijging van 6 procent op, al hebben de zware vrachtvliegtuigen te lijden onder de geluidsnormen. De vrachtvervoerders wijken daardoor steeds vaker uit naar Schiphol en Frankfurt. Arnaud Feist pleit, net als luchtverkeersleider Belgocontrol, voor een vliegwet, een stabiel juridisch kader waarin de vliegprocedures worden opgesteld. Dat moet rechtsonzekerheid over onder meer de vluchtroutes voorkomen. (Belga/BO)

Het aantal passagiers op Brussels Airport zit nu systematisch boven het niveau van 2000, het recordjaar van de luchthaven in het Sabena-tijdperk. In de eerste helft van 2014 werd een groei van 11,8 procent opgetekend. "Zowel de korte afstand, de lange afstand als het aantal overstappende passagiers groeit", zegt CEO Arnaud Feist. "De stijging is niet enkel toe te schrijven aan de uitbreiding van het aantal vluchten, ook de bezettingsgraad per vliegtuig ging omhoog tot gemiddeld 112." "Het aantal passagiers op Europese bestemmingen is sterk toegenomen door de komst van Ryanair", voegt Feist eraan toe. "De introductie van die nieuwe lowcostmaatschappij heeft dus geen negatief effect op de activiteit van andere maatschappijen als easyJet en JetairFly. De daling van het aantal passagiers in Charleroi is bovendien veel minder omvangrijk dan de stijging in Brussel, dus de markt in zijn geheel is gegroeid", luidt het. Ook de vracht tekende in de eerste helft van het jaar een stijging van 6 procent op, al hebben de zware vrachtvliegtuigen te lijden onder de geluidsnormen. De vrachtvervoerders wijken daardoor steeds vaker uit naar Schiphol en Frankfurt. Arnaud Feist pleit, net als luchtverkeersleider Belgocontrol, voor een vliegwet, een stabiel juridisch kader waarin de vliegprocedures worden opgesteld. Dat moet rechtsonzekerheid over onder meer de vluchtroutes voorkomen. (Belga/BO)