De in Nederland gebaseerde piloten van de Ierse lowcostmaatschappij nemen deel aan de stakingsactie op vrijdag 28 september, kondigt de Nederlandse pilotenbond VNV aan.

De staking van 28 september is een initiatief van het boordpersoneel (stewardessen en stewards) in vijf Europese landen: België, Italië, Nederland, Spanje en Portugal.

Vorige week werden ook de in België gebaseerde piloten opgeroepen om mee te staken. De vakbonden eisen onder meer dat Ryanair het lokale arbeidsrecht zou toepassen.

De oproep van deBelgian Cockpit Association(BeCA) kwam er na analyse van de brief met een aantal voorstellen die de directie van Ryanair had verstuurd. De voorstellen erin werden als onvoldoende bestempeld, en dan vooral het feit dat het Belgische arbeidsrecht pas vanaf maart 2020 zou worden toegepast.

Ook Marianne Thyssen, Europees commissaris voor Werk, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit, is van oordeel dat de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair onmiddellijk het lokale arbeidsrecht moet toepassen en niet moet wachten tot 2020.

Michael O'Leary, topman van Ryanair, leek vorige week alvast niet onder de indruk van de stakingsbereidheid van de Belgische piloten. In een interview met La Libre Belgique omschreef de CEO België als een 'een klein land' voor zijn bedrijf. "Het is zeker geen goed idee om te gaan staken", voegde hij eraan toe.

De in Nederland gebaseerde piloten van de Ierse lowcostmaatschappij nemen deel aan de stakingsactie op vrijdag 28 september, kondigt de Nederlandse pilotenbond VNV aan.De staking van 28 september is een initiatief van het boordpersoneel (stewardessen en stewards) in vijf Europese landen: België, Italië, Nederland, Spanje en Portugal. Vorige week werden ook de in België gebaseerde piloten opgeroepen om mee te staken. De vakbonden eisen onder meer dat Ryanair het lokale arbeidsrecht zou toepassen. De oproep van deBelgian Cockpit Association(BeCA) kwam er na analyse van de brief met een aantal voorstellen die de directie van Ryanair had verstuurd. De voorstellen erin werden als onvoldoende bestempeld, en dan vooral het feit dat het Belgische arbeidsrecht pas vanaf maart 2020 zou worden toegepast.Ook Marianne Thyssen, Europees commissaris voor Werk, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit, is van oordeel dat de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair onmiddellijk het lokale arbeidsrecht moet toepassen en niet moet wachten tot 2020.Michael O'Leary, topman van Ryanair, leek vorige week alvast niet onder de indruk van de stakingsbereidheid van de Belgische piloten. In een interview met La Libre Belgique omschreef de CEO België als een 'een klein land' voor zijn bedrijf. "Het is zeker geen goed idee om te gaan staken", voegde hij eraan toe.