De plannen waren al bekend, maar het project krijgt sneller groen licht dan verwacht. Aanvankelijk was het de bedoeling om pas begin volgend jaar een definitieve investeringsbeslissing te nemen. Maar volgens Flows blijkt uit de start van het openbaar onderzoek dat een omgevingsvergunning is aangevraagd. De aanvraag betreft een productiefaciliteit voor 'groene' waterstof. Die wordt gemaakt via elektrolyse - het opsplitsen van watermoleculen (H2O) in zuurstof (O) en waterstof (H2) - met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind en/of zon. De waterstof zal enerzijds vermengd worden in de bestaande leidingen voor aardgas en anderzijds gecompresseerd worden voor verdeling via tanktrailers. Het elektrolysestation zou een vermogen hebben van 25 megawatt, opschaalbaar tot 100 MW. Het zou gaan om een investering van 30 à 35 miljoen. De waterstoffabriek komt op braakliggende terreinen in de oostelijke achterhaven van Zeebrugge, tussen de Barlenhuisstraat, de Aziëstraat en terminals van Toyota Motor Marketing Europe en International Car Operators (ICO). Het gaat om gronden die het havenbestuur aan Fluxys in concessie gaf. Geen van de betrokken partijen was maandag bereikbaar voor commentaar. Het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag loopt tot en met maandag 17 januari 2022. In Vlaanderen zitten er nog meer waterstofprojecten in de pijplijn, zo onder meer North C Methanol in de havens van Gent en Vlissingen, RecHycle bij ArcelorMittal in hetzelfde havengebied, Power to Methanol in de haven van Antwerpen en bij het bedrijf Cummins in Oevel. De Vlaamse regering heeft 106,3 miljoen euro vrijgemaakt voor deze projecten. (Belga)

De plannen waren al bekend, maar het project krijgt sneller groen licht dan verwacht. Aanvankelijk was het de bedoeling om pas begin volgend jaar een definitieve investeringsbeslissing te nemen. Maar volgens Flows blijkt uit de start van het openbaar onderzoek dat een omgevingsvergunning is aangevraagd. De aanvraag betreft een productiefaciliteit voor 'groene' waterstof. Die wordt gemaakt via elektrolyse - het opsplitsen van watermoleculen (H2O) in zuurstof (O) en waterstof (H2) - met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind en/of zon. De waterstof zal enerzijds vermengd worden in de bestaande leidingen voor aardgas en anderzijds gecompresseerd worden voor verdeling via tanktrailers. Het elektrolysestation zou een vermogen hebben van 25 megawatt, opschaalbaar tot 100 MW. Het zou gaan om een investering van 30 à 35 miljoen. De waterstoffabriek komt op braakliggende terreinen in de oostelijke achterhaven van Zeebrugge, tussen de Barlenhuisstraat, de Aziëstraat en terminals van Toyota Motor Marketing Europe en International Car Operators (ICO). Het gaat om gronden die het havenbestuur aan Fluxys in concessie gaf. Geen van de betrokken partijen was maandag bereikbaar voor commentaar. Het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag loopt tot en met maandag 17 januari 2022. In Vlaanderen zitten er nog meer waterstofprojecten in de pijplijn, zo onder meer North C Methanol in de havens van Gent en Vlissingen, RecHycle bij ArcelorMittal in hetzelfde havengebied, Power to Methanol in de haven van Antwerpen en bij het bedrijf Cummins in Oevel. De Vlaamse regering heeft 106,3 miljoen euro vrijgemaakt voor deze projecten. (Belga)