Olivier Chapelle (CEO Recticel): ‘We zullen onze geloofwaardigheid verdienen’

© belga
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Recticel heeft het geduld van zijn aandeelhouders al vaak op de proef gesteld. 2013 eindigde voor de verwerker van polyurethaan diep in het rood. Toch laat CEO Olivier Chapelle zich niet op stang jagen.

Recticel werd decennia geleden al omschreven als een kat met negen levens. Het heeft er een bewogen geschiedenis op zitten, met ronduit ongelukkige episodes die het geloof in de strategie en de toekomst van het bedrijf zwaar op de proef hebben gesteld. Zo was er de mislukte verkoop van de divisie auto-interieur in 2006.

Die verkoopplannen kwamen van CEO Luc Vansteenkiste, die Recticel groot had gemaakt, maar het daarna ook zwaar in de problemen bracht door zwaar te investeren voor auto-interieur in de VS. Recticel, dat polyurethaan gebruikt als interieurafdekking in auto’s maar ook als vulmateriaal voor matrassen, zetels en bouwisolatie, zonk toen diep in de rode cijfers.

Bijna vier jaar geleden gaf Vansteenkiste de fakkel door aan Olivier Chapelle. Hij kreeg af te rekenen met een Europese kartelzaak. Terwijl de markt focuste op de kartelboete, sleutelde Chapelle achter de schermen aan een stevige herstructurering. Sinds zijn aantreden sloot of verkocht Recticel 28 fabrieken, waarbij ongeveer 2000 werknemers moesten afvloeien. De groep houdt daardoor nog honderd sites en 7700 werknemers over. Bovendien werd het aantal joint ventures gereduceerd van 22 tot 13.

De herstructurering is volgens Chapelle voor driekwart afgerond. De verkoop van de autodivisie moet het bedrijf extra financiële schwung geven. Intussen dreigt een nieuwe boete, deze keer van het Duitse Bundeskartellamt voor mogelijke kartelvorming bij producenten van matrassen en lattenbodems in Duitsland.

U staat klaar om de autodivisie te verkopen.

Chapelle: “Als we een aanvaardbaar bod krijgen, verkopen we. Het is natuurlijk altijd mogelijk die business voor 1 euro te verkopen. Maar als we verkopen, doen we dat om cash te genereren voor een andere activiteit en om de schuld af te bouwen. De divisie is nu winstgevend, dus waarom zouden we ze goedkoop van de hand doen?”

Wat heeft de kartelzaak bij de Europese Commissie gekost, inclusief juridische kosten?

Chapelle: “Ongeveer 32 miljoen. Daar hadden we veel nuttige dingen mee kunnen doen.”

En wat kan de zaak bij het Bundeskartellamt u kosten?

Chapelle: “Geen idee, en dat is vervelend. Wij weten van niets. Er is een oorverdovende stilte aan hun kant.”

Maar dat is wel de laatste vervelende zaak voor Recticel?

Chapelle: (neemt de tafel vast) “Hout vasthouden (lacht). We hebben uiteraard complianceprogramma’s in heel het bedrijf. Het is zeer duidelijk voor iedereen wat mag en niet mag.”

Recticel heeft al zo veel meegemaakt. Het is niet kapot te krijgen?

Chapelle: “Wij weten wat we doen. We hebben geen problemen met de banken. We hebben veel liquiditeiten en blijven gefocust op de uitvoering van onze strategie. We klagen dus niet en we werken hard om het bedrijf beter te maken. We zullen onze geloofwaardigheid verdienen. Recticel heeft mooie kansen in alle afdelingen. Dat is allemaal zeer motiverend voor een industrieel zoals ik. Ik ben niet bezorgd.”

U leest het volledige artikel over Recticel deze week in Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content