Na het fenomeen waarbij bedrijven hun productie door offshoring naar soms verre lageloonlanden verplaatsen, gebeurt ook het omgekeerde. Door dalende loonkostvoordelen wordt geregeld ook gekozen voor reshoring - het opnieuw thuishalen van productie - of nearshoring, het dichterbijhalen ervan. "Bedrijven die overwegen om hun productie uit Azië weg te halen, besteden veel aandacht aan het kostenplaatje in hun beslissingsproces. Andere factoren die cruciaal kunnen zijn bij nearshoring worden vaak niet of minder in aanmerking genomen", klinkt het. Daarbij wordt verwezen naar onder meer politieke stabiliteit, logistieke infrastructuur, het opleidingsniveau van personeel, enzovoort. Het VIL heeft met een tool, de Innovatieselector, nu 22 criteria kwantificeerbaar en vergelijkbaar gemaakt. Een referentiescenario met productie in China en een afzetmarkt in West-Europa kan worden vergeleken met - voorlopig - een scenario in Polen, Macedonië, België, Estland, Roemenië, Turkije, Slovakije, Bulgarije, Spanje of Portugal. De tool benadrukt ook sterk de link tussen producenten en logistieke dienstverleners. "De volledige supply-chain wordt hertekend, wat mogelijkheden biedt voor nieuwe transportconcepten en daaraan verbonden dienstverlening", klinkt het nog. Het instrument wordt dinsdag (vandaag) op een conferentie voorgesteld. Onder meer technologiebedrijf Barco zal er over hun positieve ervaringen vertellen. (Belga)

Na het fenomeen waarbij bedrijven hun productie door offshoring naar soms verre lageloonlanden verplaatsen, gebeurt ook het omgekeerde. Door dalende loonkostvoordelen wordt geregeld ook gekozen voor reshoring - het opnieuw thuishalen van productie - of nearshoring, het dichterbijhalen ervan. "Bedrijven die overwegen om hun productie uit Azië weg te halen, besteden veel aandacht aan het kostenplaatje in hun beslissingsproces. Andere factoren die cruciaal kunnen zijn bij nearshoring worden vaak niet of minder in aanmerking genomen", klinkt het. Daarbij wordt verwezen naar onder meer politieke stabiliteit, logistieke infrastructuur, het opleidingsniveau van personeel, enzovoort. Het VIL heeft met een tool, de Innovatieselector, nu 22 criteria kwantificeerbaar en vergelijkbaar gemaakt. Een referentiescenario met productie in China en een afzetmarkt in West-Europa kan worden vergeleken met - voorlopig - een scenario in Polen, Macedonië, België, Estland, Roemenië, Turkije, Slovakije, Bulgarije, Spanje of Portugal. De tool benadrukt ook sterk de link tussen producenten en logistieke dienstverleners. "De volledige supply-chain wordt hertekend, wat mogelijkheden biedt voor nieuwe transportconcepten en daaraan verbonden dienstverlening", klinkt het nog. Het instrument wordt dinsdag (vandaag) op een conferentie voorgesteld. Onder meer technologiebedrijf Barco zal er over hun positieve ervaringen vertellen. (Belga)