De beslissing van Qantas kwam niet geheel onverwacht. Het order dateert immers al van 2006. "Deze toestellen maken al enige tijd geen deel meer uit van onze plannen inzake vloot en netwerk", zo legt Qantas uit. De Australische maatschappij, een van de eerste klanten van de A380, benadrukt wel dat ze de twaalf superjumbo's die ze al heeft, wil blijven gebruiken. Zij zullen vanaf midden dit jaar een upgrade krijgen. De formele annulering van de bestelling betekent wel een nieuwe klap voor het A380-programma. Airbus schrapte eerder al een bestelling van tien toestellen, die vermoedelijk afkomstig was van Hong Kong Airlines. En er zijn geruchten dat luchtvaartmaatschappij Emirates, de grootste afnemer van de A380's, haar recentste order van twintig dergelijke vliegtuigen zou willen omvormen naar andere Airbus-langeafstandsvliegtuigen (A350 en/of A330). De A380 werd ruim een decennium geleden in dienst genomen, maar het toestel kende nooit het verhoopte succes en Airbus vindt er amper nog afnemers voor. De productie werd al meermaals teruggeschaald en zal volgend jaar dalen naar zes per jaar. Tenzij er nog een verrassende ommekeer komt, wordt er verwacht dat Airbus de stekker uit het programma zal trekken eens de lopende orders zijn afgewerkt. (Belga)

De beslissing van Qantas kwam niet geheel onverwacht. Het order dateert immers al van 2006. "Deze toestellen maken al enige tijd geen deel meer uit van onze plannen inzake vloot en netwerk", zo legt Qantas uit. De Australische maatschappij, een van de eerste klanten van de A380, benadrukt wel dat ze de twaalf superjumbo's die ze al heeft, wil blijven gebruiken. Zij zullen vanaf midden dit jaar een upgrade krijgen. De formele annulering van de bestelling betekent wel een nieuwe klap voor het A380-programma. Airbus schrapte eerder al een bestelling van tien toestellen, die vermoedelijk afkomstig was van Hong Kong Airlines. En er zijn geruchten dat luchtvaartmaatschappij Emirates, de grootste afnemer van de A380's, haar recentste order van twintig dergelijke vliegtuigen zou willen omvormen naar andere Airbus-langeafstandsvliegtuigen (A350 en/of A330). De A380 werd ruim een decennium geleden in dienst genomen, maar het toestel kende nooit het verhoopte succes en Airbus vindt er amper nog afnemers voor. De productie werd al meermaals teruggeschaald en zal volgend jaar dalen naar zes per jaar. Tenzij er nog een verrassende ommekeer komt, wordt er verwacht dat Airbus de stekker uit het programma zal trekken eens de lopende orders zijn afgewerkt. (Belga)