Nicolas Saverys: ‘Exmar moet zichzelf heruitvinden’

NICOLAS SAVERYS"Ik ben nog nooit een politicus tegengekomen die weet waarover hij spreekt als hij het over energie heeft." © MW1
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Nicolas Saverys, gedelegeerd bestuurder van de gasrederij Exmar, is zich goed bewust van de uitdagingen die op hem afkomen. “Wat Exmar nu doet, kunnen we niet volhouden.”

Saverys voerde het woord op de Saverys hield op de maritieme conferentie van Management Producties en nam geen bald voor de mond. “In de voorbije dertig jaar ben ik nooit een politicus tegengekomen die weet waarover hij spreekt als hij het over energie heeft, op de huidige Europese commissaris na”, zei Nicolas Saverys. “Neem de biomassacentrales. Dat is toch gewoon gek? Wat doet zo’n centrale anders dan hout, dat uit heel de wereld naar Vlaanderen moet komen, hier op te branden en CO2 in de lucht te blazen? Je hebt minder CO2-uitstoot door lokale steenkool te gebruiken om energie te produceren. Gelukkig is het project in Gent al afgesprongen. Ik hoop dat Genk volgt.”

Saverys hield ook een pleidooi pro domo. “De producenten van nucleaire en zogenoemde herbruikbare energie zouden verplicht moeten worden om als back-up ook te investeren in methaangascentrales”, klonk het. “Dat is de minst vervuilende productiemethode.”

De ondernemer voorspelt een grondige omwenteling in de wereldeconomie. “De crisis die er zit aan te komen, wordt groter dan de financiële crisis die we hebben gekend”, zegt hij. “Duurzaam energieverbruik, nieuwe productiemethodes en schaliegas zullen de wereld veranderen. Ik zit al dertig jaar in deze business, maar dit had ik niet zien aankomen. Fossiele grondstoffen voor energieproductie zullen goedkoop blijven, en onze afhankelijkheid van het Midden-Oosten wordt geschiedenis. We zullen niet weten wat gedaan met al onze olie en gas. Het is mogelijk dat lng-zeevervoer in een enorme crisis komt.”

Andere business

Moet Exmar zich dan geen existentiële vragen stellen. “Dat is een meer dan pertinente kwestie”, geeft Saverys toe. “Ik heb onze raad van bestuur duidelijk gemaakt dat we onze activiteiten dringend ter discussie moeten stellen. Wat was lang de kracht van Exmar? Schepen kopen als ze goedkoop waren, ze met een winstmarge verhuren en ze verkopen als de prijs gestegen is. Voor het overige waren we goed in het vervoer van gas. Dat kunnen we niet volhouden, en nu spreek ik tegen mijn eigen winkel. Het is de ontwrichtende waarheid.”

In de nieuwe situatie zal Exmar zich misschien minder bezighouden met het transport, maar eerder met de transformatie van gas. De rederij begon als eerste met de het omvormen van methaangas in vloeistof op een extreem veilige en economisch efficiënte manier. “We hebben een technologische vooruitgang uitgebouwd en moeten verder in die niche investeren”, voorspelt Saverys. “De NG van Liquified Natural Gas is redelijk gemakkelijk te beheersen. De L is echter een zeer moeilijke business. Wij kunnen bouwen op onze innovatieve voorsprong. Van trading en zeevervoer zullen we evolueren als industrieel bedrijf. Dat is de toekomst.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content