De Nederlandse minister van Financiën Wopke Hoekstra en zijn collega van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, maakten het plan voor het reddingspakket vrijdagavond bekend. Air France-KLM heeft het, zoals alle luchtvaartmaatschappijen, door de coronacrisis ongekend zwaar. Het bedrijf klopte daarom bij Nederland en Frankrijk aan voor noodsteun. De twee landen hebben ieder een belang van ongeveer 14 procent in de vliegmaatschappij. Het is nog onduidelijk hoe hoog het precieze bedrag wordt dat Nederland voor KLM uittrekt en welke vorm de steun exact krijgt. Mogelijk is een deel van het geld rechtstreekse staatssteun en geeft het Rijk daarnaast garanties af waarmee de luchtvaartmaatschappij leningen kan afsluiten. Ook de voorwaarden die de regering aan de steun wil verbinden, zijn nog niet allemaal duidelijk. Vast staat dat KLM geen bonussen, winsten of dividend mag uitkeren. Topsalarissen moeten volgens Hoekstra omlaag. "U moet verder denken aan het terugdringen van de uitstoot van CO2", zegt Van Nieuwenhuizen. Ze opperde daarnaast het terugdringen van het aantal nachtvluchten. De ministers benadrukten het belang van KLM voor de Nederlandse economie. Ze vrezen een "domino-effect" als KLM zou omvallen voor bijvoorbeeld de Nederlandse werkgelegenheid. "Dit bedrijf is echt van vitaal belang, samen met Schiphol, voor ons land. We hebben een hele open en hele internationale economie", zegt Hoekstra. Voor de precieze uitwerking van het pakket heeft het kabinet nog zeker "enige weken" nodig. De Tweede Kamer en de Europese Commissie moeten nog groen licht geven voor het steunpakket. (Belga)

De Nederlandse minister van Financiën Wopke Hoekstra en zijn collega van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, maakten het plan voor het reddingspakket vrijdagavond bekend. Air France-KLM heeft het, zoals alle luchtvaartmaatschappijen, door de coronacrisis ongekend zwaar. Het bedrijf klopte daarom bij Nederland en Frankrijk aan voor noodsteun. De twee landen hebben ieder een belang van ongeveer 14 procent in de vliegmaatschappij. Het is nog onduidelijk hoe hoog het precieze bedrag wordt dat Nederland voor KLM uittrekt en welke vorm de steun exact krijgt. Mogelijk is een deel van het geld rechtstreekse staatssteun en geeft het Rijk daarnaast garanties af waarmee de luchtvaartmaatschappij leningen kan afsluiten. Ook de voorwaarden die de regering aan de steun wil verbinden, zijn nog niet allemaal duidelijk. Vast staat dat KLM geen bonussen, winsten of dividend mag uitkeren. Topsalarissen moeten volgens Hoekstra omlaag. "U moet verder denken aan het terugdringen van de uitstoot van CO2", zegt Van Nieuwenhuizen. Ze opperde daarnaast het terugdringen van het aantal nachtvluchten. De ministers benadrukten het belang van KLM voor de Nederlandse economie. Ze vrezen een "domino-effect" als KLM zou omvallen voor bijvoorbeeld de Nederlandse werkgelegenheid. "Dit bedrijf is echt van vitaal belang, samen met Schiphol, voor ons land. We hebben een hele open en hele internationale economie", zegt Hoekstra. Voor de precieze uitwerking van het pakket heeft het kabinet nog zeker "enige weken" nodig. De Tweede Kamer en de Europese Commissie moeten nog groen licht geven voor het steunpakket. (Belga)