De Nederlandse rechter oordeelt dat er sprake is van 'modern werkgeversgezag' van Uber en besluit dat het bedrijf 'slechts 'op papier' is overeengekomen dat de chauffeurs als zelfstandig ondernemer werkzaam zijn'.

Zo wijzen verschillende functies van de app die Uber gebruikt om chauffeurs in contact te brengen met klanten op een werknemersrelatie. Een chauffeur mag bijvoorbeeld maar een paar ritten weigeren voordat hij door het systeem wordt uitgelogd. Uber zelf wil dat de chauffeurs zelfstandigen blijven.

Ook is Uber bij klachten van klanten de partij die eenzijdig beslist over de oplossing. Het bedrijf kan onder meer beslissen de overeengekomen ritprijs aan te passen.

FNV noemt de uitspraak een grote overwinning voor de rechten van de chauffeurs. 'Het is ook een signaal naar Den Haag dat dit soort constructies illegaal zijn en dat de wet dus gehandhaafd moet gaan worden', zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha van de vakbond in een toelichting.

Ook in België heeft de taxidienst Uber sinds zijn komst kwaad bloed gezet bij de vakbonden. De socialistische transportvakbond BTB sprak in het verleden al over 'sociale dumping', waarbij "alle lusten voor de platformen en alle lasten voor de chauffeurs zijn'.

In 2015 diende BTB al eens een klacht in tegen Uber bij de arbeidsauditeur wegens schijnzelfstandigheid.

De Nederlandse rechter oordeelt dat er sprake is van 'modern werkgeversgezag' van Uber en besluit dat het bedrijf 'slechts 'op papier' is overeengekomen dat de chauffeurs als zelfstandig ondernemer werkzaam zijn'. Zo wijzen verschillende functies van de app die Uber gebruikt om chauffeurs in contact te brengen met klanten op een werknemersrelatie. Een chauffeur mag bijvoorbeeld maar een paar ritten weigeren voordat hij door het systeem wordt uitgelogd. Uber zelf wil dat de chauffeurs zelfstandigen blijven.Ook is Uber bij klachten van klanten de partij die eenzijdig beslist over de oplossing. Het bedrijf kan onder meer beslissen de overeengekomen ritprijs aan te passen. FNV noemt de uitspraak een grote overwinning voor de rechten van de chauffeurs. 'Het is ook een signaal naar Den Haag dat dit soort constructies illegaal zijn en dat de wet dus gehandhaafd moet gaan worden', zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha van de vakbond in een toelichting. Ook in België heeft de taxidienst Uber sinds zijn komst kwaad bloed gezet bij de vakbonden. De socialistische transportvakbond BTB sprak in het verleden al over 'sociale dumping', waarbij "alle lusten voor de platformen en alle lasten voor de chauffeurs zijn'. In 2015 diende BTB al eens een klacht in tegen Uber bij de arbeidsauditeur wegens schijnzelfstandigheid.