In de toekomst verplaatsen we ons niet langer alleen met onze eigen auto, maar met een combinatie van vervoersmiddelen. Je kunt onder meer kiezen voor de fiets, de trein, de bus, de deelauto of de step. De bedoeling van de nieuwe aanpak is dat we ons efficiënter verplaatsen, in het beste geval met een lagere CO2-uitstoot, dankzij diensten als Olympus en Modalizy, die alle reserveringen, informatie en facturatie centraliseren.
...

In de toekomst verplaatsen we ons niet langer alleen met onze eigen auto, maar met een combinatie van vervoersmiddelen. Je kunt onder meer kiezen voor de fiets, de trein, de bus, de deelauto of de step. De bedoeling van de nieuwe aanpak is dat we ons efficiënter verplaatsen, in het beste geval met een lagere CO2-uitstoot, dankzij diensten als Olympus en Modalizy, die alle reserveringen, informatie en facturatie centraliseren. Olympus Mobility is een virtueel loket dat toegang biedt tot verschillende mobiliteitsdiensten en waar je tickets voor onder meer de trein, de tram of de fiets kunt kopen of reserveren. Je betaalt ze vooraf via de smartphoneapplicatie. Modalizy profileert zich als een betaalkaart voor mobiliteitsdiensten. Met de app kun je een aantal vervoersmiddelen reserveren (NMBS en De Lijn), maar Modalizy is niet van plan een centraal digitaal loket te ontwikkelen. "Aangezien we het betaalkaartprincipe hanteren, kunnen we veel meer diensten aanbieden", legt businessdevelopmentmanager Alain Allyn uit. Modalizy, een dochter van Octa+, wil tegemoetkomen aan de meest uiteenlopende vragen. In het dienstenpakket vinden we zelfs de mogelijkheid de auto vol te tanken of op te laden. En dan nu de tests. Eerst Modalizy. We hebben een betaalkaart gekregen met een gedetailleerde uitleg. De waaier aan mogelijkheden is zeer breed. Het eerste testparcours begon en eindigde bij de redactie van Trends in de Raketstraat in Evere. We namen een bus van De Lijn tot het station van Sint-Agatha-Berchem. Daar stapten we in de trein naar het station Brussel-Schuman. Van daaruit reden we met een deelfiets van Villo! via het Montgomery-rondpunt naar het Woluwe Shopping Center in Sint-Lambrechts-Woluwe. Tot slot namen we een auto met chauffeur van CarASAP (het Belgische Uber) om terug te keren naar de redactie. We hebben nog twee tests gedaan. De eerste met een auto van DriveNow, voor een rit vanaf de redactie naar een afspraak bij het Zuidstation en terug. We hebben de auto in de buurt van ons kantoor opgepikt en achtergelaten op onze bestemming. Daarna zijn we met DriveNow naar Sint-Lambrechts-Woluwe gereden en hebben we op het Sint-Lambrechtsplein een Zen Car genomen. De ingebruikname van de dienst Modalizy is wat omslachtig, want de gebruiker moet zich registreren op de websites of de applicaties van elk vervoermiddel. Modalizy zorgt wel dat alle nodige informatie daarvoor beschikbaar is. DriveNow biedt een registratie voor beroepsgebruik aan met facturatie via de Modalizy-kaart. Als je al een privéklant bent, is de procedure eenvoudiger. Voor Villo! heb je een abonnement nodig via de app Villo! Dat kost 34,70 euro per jaar en je betaalt met de Modalizy-kaart. De registratie voor de dienst CarASAP gaat supersnel. Bij Zen Car, een partner van Modalizy, moet je na je registratie drie dagen wachten voor je je gebruikskaart thuis ontvangt. De diensten die je via de app koopt, zoals kaartjes voor De Lijn en de NMBS, zijn het gemakkelijkst te gebruiken. Ook Villo! biedt een groot gebruiksgemak. Met de app kun je de standplaatsen opzoeken en de fiets van je keuze deblokkeren. Ook CarASAP wist ons aangenaam te verrassen. De dienst biedt wagens met een chauffeur aan. Met de app reserveerden we onze auto om 12.18 uur bij het Woluwe Shopping Center. Hij zou om 12:39 uur beschikbaar zijn, maar was er al om 12:35 uur. Onze BMW 5 legde het 9,6 kilometer lange traject van het winkelcentrum naar de redactie af in 15 minuten voor 26,90 euro. Bij DriveNow mag je niet vergeten tijdens je reservering met de app aan te geven dat het om zakelijk gebruik gaat, anders gaan de kosten van uw privékaart af. Het traject van de redactie naar het Zuidstation heeft ons 12,52 euro gekost. De dienst Zen Car bood ons de gelegenheid met een elektrische BMW te rijden, de i3. Als je bij Zen Car een auto reserveert, bijvoorbeeld tussen14 en 15 uur, kun je hem alleen in die tijdspanne gebruiken. Overschrijd je de tijd, dan betaal je een boete. We hebben de wagen een uur gebruikt voor onze test en betaalden daarvoor 19,36 euro. Van de ene deelautodienst overschakelen op de andere kan voor verrassingen zorgen als ze niet dezelfde logica hanteren. DriveNow werkt volgens het principe van free floating. Je haalt de auto binnen de begrensde zone op en laat hem daar achter, zolang het maar op de openbare weg is en op een plek waar je mag parkeren. De wagens van Zen Car staan op standplaatsen en moeten worden teruggebracht naar hun vertrekpunt. We hebben de dienst Olympus Mobility getest met een tochtje door Antwerpen. Ons vertrekpunt was Brussel. We hebben in Sint-Agatha-Berchem een bus van De Lijn genomen naar het Noordstation en zijn van daaruit met de trein naar Antwerpen-Centraal gereisd. Daar zijn we met een deelfiets van Blue-bike naar de Schelde gereden en vervolgens terug naar de standplaats. Tot slot zijn we met de trein en de bus teruggegaan naar Brussel. Een paar dagen later hebben we een andere test gedaan met een gehuurde deelauto van Cambio. De ingebruikname verloopt zeer snel, aangezien zowat alles via de applicatie Olympus gaat. Je hoeft je alleen voor Cambio te registreren. Je hebt wel een Mobib-kaart van de MIVB nodig om je auto te openen. De kaart, die 9,95 euro kost, kun je ook aanvragen met de applicatie. Olympus verzekert ons dat de technologie achter Cambio het binnenkort mogelijk zal maken de wagens direct via de applicatie van Olympus te openen. De aankoop van kaartjes voor De Lijn of de NMBS gaat met de app van Olympus even gemakkelijk als met die van Modalizy. De applicatie van Olympus stelt wel automatisch het voordeligste tarief voor. Voor ons zaterdagse tochtje naar Antwerpen bood ze ons het weekendtarief van 8,60 euro, terwijl de app van Modalizy in eerste instantie het volle tarief van 14,80 euro gaf. De fietsen van Blue-bike hoef je niet te reserveren. Je koopt via de app een voucher van 24 uur voor 3,75 euro. De voucher is tien dagen geldig. Blue-bike is beschikbaar in stations, vooral in Brussel en Vlaanderen. Je moet je fiets terugbrengen naar de oorspronkelijke standplaats. Voor de reservering van een deelauto van Cambio ontsnappen klanten van Olympus aan de registratie en aan een maandelijks abonnement. Cambio is in veel steden beschikbaar. Je moet de auto wel terugbrengen naar de oorspronkelijke standplaats. Voor een Citroën C3 betaalden we 1,73 euro per uur en 27 cent per kilometer. Om de auto te openen, hoef je alleen maar je Mobib-kaart voor een kleine kaartlezer achter de voorruit te houden. In theorie, want tijdens onze test gingen de deuren niet open. Er was een telefoontje naar het callcenter nodig. De applicatie werkt met een vooraf betaald budget. Voor elke transactie moet je aangeven welk soort budget je activeert. Je hebt de keuze uit een bedrijfsbudget, een privébudget en een mobiliteitsbudget. Het eerste is een budget dat bedrijven beschikbaar stellen voor verplaatsingen. Het tweede is voor privéverplaatsingen en de betaling ervan gaat via een Maestro-kaart of MasterCard. Het derde is voor het eventuele mobiliteitsbudget dat een bedrijf beschikbaar stelt. De algemene beoordeling na de tests is zeer positief. Als je weet hoe ze werken, stimuleren de twee diensten je andere vervoermiddelen te ontdekken en beter na te denken over de beste manier om je bestemming te bereiken. We hebben de systemen niet op bedrijfsniveau getest, maar ze hebben in elk geval een duidelijk voordeel: een maandelijkse, gecentraliseerde factuur en de mogelijkheid de btw van een aantal partnerdiensten af te trekken. Olympus factureert zijn directe klanten daar 1,49 euro per maand voor en 3,60 euro kosten per maand effectief gebruik. Het centrale loket dat Olympus aanbiedt, is het meest gebruiksvriendelijk. Maar het dienstenaanbod is nog te beperkt. "Er zijn veel nieuwkomers", legt CEO Koen Van De Putte uit. "Ze moeten voldoende stabiel zijn voor we ze in ons aanbod opnemen. We zien dat met de deelsteps en -fietsen. Sommige daarvan bestaan al niet meer." Modalizy biedt meer diensten aan, maar het is niet van plan die op te nemen in de applicatie. Dat is wat lastiger voor de gebruikers. Volgens Alain Allyn is het voor digital natives geen groot probleem. "We mikken eerder op mensen tussen 25 en 45", legt hij uit. Zij zullen er niet voor terugdeinzen met verschillende applicaties te jongleren.