De verkoop van heftrucks en magazijntoestellen is een goede graadmeter voor de Belgische economie. De machines worden zowel ingezet in industriële toepassingen als in de logistiek, de distributie en de retail. Volgens de cijfers van Sigma, de federatie van de invoerders van heftrucks en ander rollend materieel, groeide de omzet in 2018 naar een record van 657,5 miljoen euro, bijna 8 procent meer dan in 2017. Als we de omzet vergelijken met het crisisjaar 2009, dan zien we in negen jaar bijna een verdubbeling. "De markt verschuift van zware, duurdere machines naar kleinere, goedkopere toestellen", stelt Filip Van Kelecom (52), de CEO van Motrac Handling & Cleaning, de exclusieve invoerder en verdeler van Linde-vorkheftrucks en van Tennant-vloerreinigingsmachines in België.
...

De verkoop van heftrucks en magazijntoestellen is een goede graadmeter voor de Belgische economie. De machines worden zowel ingezet in industriële toepassingen als in de logistiek, de distributie en de retail. Volgens de cijfers van Sigma, de federatie van de invoerders van heftrucks en ander rollend materieel, groeide de omzet in 2018 naar een record van 657,5 miljoen euro, bijna 8 procent meer dan in 2017. Als we de omzet vergelijken met het crisisjaar 2009, dan zien we in negen jaar bijna een verdubbeling. "De markt verschuift van zware, duurdere machines naar kleinere, goedkopere toestellen", stelt Filip Van Kelecom (52), de CEO van Motrac Handling & Cleaning, de exclusieve invoerder en verdeler van Linde-vorkheftrucks en van Tennant-vloerreinigingsmachines in België. Motrac is het nummer drie van de Belgische markt. "We zijn de grootste zelfstandige importeur", zegt Van Kelecom. De mature heftruckmarkt wordt mee gedomineerd door fabrieksvestigingen zoals Toyota Material Handling, Jungheinrich en Still. In België werden vorig jaar 12.765 trucks verkocht. Het grootste deel (63%) zijn magazijntoestellen. Vorkheftrucks zijn goed voor 37 procent. Het populairste toestel in België is de pallettruck. Daarvan werden er vorig jaar meer dan 3800 verkocht. "We worden een distributieland. Vroeger verkochten we voornamelijk zware heftrucks voor industriële toepassingen. Die markt is gestabiliseerd. Logistiek en distributie zijn nu belangrijk. De constructeur Linde heeft daar vrij slim op ingespeeld en nu bieden we een volledige productlijn aan, van de zware dieselheftruck van 18 ton tot en met een elektrische pallettruck", duidt de topman. Sinds een paar maanden kunnen klanten kleinere toestellen zoals stapelaars en transpalletten ook via de webshop van Motrac bestellen. Het aanbod wordt uitgebreid met de reinigingsmachines van Tennant. Filip Van Kelecom leidt Motrac, met hoofdkantoor in de Antwerpse haven, sinds 2015. Twee jaar eerder verkocht de Nederlandse eigenaar Pon zijn goederenbehandelingsactiviteiten aan de Nederlandse holding Royal Reesink. Die holding werd in 2016 van de beurs gehaald en sinds juni dit jaar heeft het private-equityfonds Triton een meerderheidsbelang. Reesink telt dertig bedrijven in Europa, Turkije, Kazachstan, Zuid-Afrika en Canada, en is goed voor een omzet van 864 miljoen euro. "Ik moet altijd rekening houden met de doelstellingen van drie partijen. Zowel Linde als Tennant verwacht dat we hun fabrieken doen draaien. Voor onze eigenaar Reesink moeten onze verkoopinspanningen zo efficiënt mogelijk zijn", legt Filip Van Kelecom uit. De omzet van Motrac is sinds 2015 met een derde gegroeid naar 81 miljoen euro in 2018. De winst groeit mee naar 2,2 miljoen vorig jaar. "De grootste groei komt uit onze klassieke business: verkoop en verhuur van de machines en service. De jongste jaren is ons team met 25 technici gegroeid. Als je die groeiende volumes blijft verkopen, heb je ook meer en meer servicemensen nodig. Tegen het einde van het jaar willen we nog tien technische mensen aantrekken. We gaan naar 200 werknemers", verwacht Van Kelecom. Voor dit jaar laat de CEO niet in zijn kaarten kijken. "Ons orderboek is nog vrij goed, maar de markt stabiliseert. We zitten in turbulente tijden. Ik zou nog niet spreken van een recessie, maar sinds de tweede jaarhelft zwakt het toch af. Op jaarbasis verwachten we nog altijd een lichte groei in aantal machines." Filip Van Kelecom zet ook in op de externe groei. Eind mei beëindigde Motrac de Linde-dealerovereenkomst met Van den Dorpe Material Handling in Oudenaarde voor de Oost- en West-Vlaamse markt. Begin juni was de overname van Lauwers Heftruck Service in Dottenijs rond. "Die kans konden we niet laten liggen. We kenden Lauwers zeer goed, hij was een doorverkoper van ons merk. Het bedrijf is vooral actief op de verhuur- en de tweedehandsmarkt en is gespecialiseerd in klantenservice. In onze sector is hoe langer hoe meer concentratie omdat alles complexer wordt. Je hebt meer kennis nodig, meer technologie, meer technici en dat is voor iedereen lastig", stelt Van Kelecom vast. Bij Lauwers werken vijftien mensen. Het bedrijf draait een omzet van 2 miljoen euro. Zaakvoerder Thierry Quequin en zijn team blijven aan boord. Het gebouw in Dottenijs is nieuw. "Wij zitten in de haven van Antwerpen. Vanuit Dottenijs kunnen we Henegouwen, Oost- en West-Vlaanderen veel directer bedienen. Zie het als een lokale verankering voor een belangrijke regio. De voedingssector in West-Vlaanderen is de diepvrieshub voor heel Europa. Daar worden nog heel veel heftrucks gekocht", vertelt Filip Van Kelecom. Met de overname van Lauwers Heftruck Service heeft Motrac drie vestigingen in België: het hoofdkantoor in Antwerpen, de nieuwe locatie in Dottenijs en een uitvalsbasis in Ciney. De topman ziet nog enkele blinde vlekken op de kaart waar hij graag de Motrac- vlag wil zien wapperen. "Wegens de mobiliteitsproblemen creëer je toegevoegde waarde als je kunt verkopen, verhuren en dienstverlening bieden vanuit een lokale omgeving. Het heeft geen zin vanuit Antwerpen een huurmachine voor korte termijn naar de andere kant van het land te rijden. Je moet snel op de vraag kunnen inspelen, dat moet je lokaal doen", weet Van Kelecom. Als heftruckdealer is hij blij met het nieuws dat de Chinese e-commercereus Alibaba naar de Luikse luchthaven komt. "Dat geeft een boost en vertrouwen aan ons land als logistiek centrum. Niet vergeten dat we op de derde plaats staan in de Logistics Performance Index van de Wereldbank. We hebben heel wat troeven, maar de congestie en het tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten wegen op onze positie. Waarom hebben we het moeilijk om e-commercecentra aan te trekken? Dat is niet alleen omdat we duurder zijn dan de buurlanden. Ik denk dat er verschillende redenen zijn. Die mobiliteitsproblemen spelen zeker mee. Dat moet een prioriteit worden voor de volgende regeringen", besluit Filip Van Kelecom.