Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energiebronnen zou 58 procent minder energie verbruiken dan een thermische auto gedurende zijn hele levenscyclus. Bovendien stoten elektrische wagens 22 procent minder CO2 uit dan benzinewagens. Een accu voor een elektrische wagen bestaat uit ongeveer 160 kilo metalen, zoals lithium, kobalt en nikkel. Er dreigt echter een tekort aan die grondstoffen, maar nieuwe recyclagetechnologieën zouden ervoor moeten zorgen dat amper 30 kilo metaal van zo'n accu amper of niet hergebruikt kan worden. Het recycleren van batterijen is volgens het onderzoek dan ook cruciaal om de druk op de vraag naar die grondstoffen te verminderen. "Elektrische auto's vormen de kern van een circulaire economie waarin grondstoffen kunnen worden gerecycleerd om andere batterijen te produceren", aldus een van de onderzoekers. De Europese Commissie stelde in december 2020 om het inzamelingspercentage voor draagbare batterijen op te trekken tot 65 procent in 2025 en 70 procent in 2030. De Europese Federatie voor Transport en Milieu wil Europa stimuleren om hier verder in te gaan en een percentage van 90 procent op te leggen. (Belga)

Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energiebronnen zou 58 procent minder energie verbruiken dan een thermische auto gedurende zijn hele levenscyclus. Bovendien stoten elektrische wagens 22 procent minder CO2 uit dan benzinewagens. Een accu voor een elektrische wagen bestaat uit ongeveer 160 kilo metalen, zoals lithium, kobalt en nikkel. Er dreigt echter een tekort aan die grondstoffen, maar nieuwe recyclagetechnologieën zouden ervoor moeten zorgen dat amper 30 kilo metaal van zo'n accu amper of niet hergebruikt kan worden. Het recycleren van batterijen is volgens het onderzoek dan ook cruciaal om de druk op de vraag naar die grondstoffen te verminderen. "Elektrische auto's vormen de kern van een circulaire economie waarin grondstoffen kunnen worden gerecycleerd om andere batterijen te produceren", aldus een van de onderzoekers. De Europese Commissie stelde in december 2020 om het inzamelingspercentage voor draagbare batterijen op te trekken tot 65 procent in 2025 en 70 procent in 2030. De Europese Federatie voor Transport en Milieu wil Europa stimuleren om hier verder in te gaan en een percentage van 90 procent op te leggen. (Belga)