Het geld is bestemd voor een consortium met meer dan twintig partners, maar waarin Brussels Airport de leidende rol heeft. Dit betekent dat "de volledige ontwikkeling, de coördinatie en de uitvoering van de projecten door Brussels Airport zal gebeuren", aldus luchthaventopman Arnaud Feist in een persbericht. "Op Brussels Airport zullen de concrete acties eerst toegepast worden en, wanneer deze succesvol zijn, worden uitgerold bij de partnerluchthavens." Een van de concrete plannen van het Stargateproject is het bouwen van een menginstallatie voor biobrandstof. Kerosine zal er gemengd worden met biobrandstof, met de bedoeling het percentage bio steeds op te drijven. Luchtvaartmaatschappijen die deel uitmaken van het project, zullen het gebruik testen. Tot die partners behoren Brussels Airlines, TUI en DHL Aviation. Daarnaast wordt er ook ingezet op duurzamere verplaatsingen op en rond de luchthaven. Denk aan het stimuleren van de fiets of elektrische voertuigen. Maar er zijn ook plannen om vliegtuigen elektrisch te laten taxiën en om elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof te gebruiken voor de grondhandelingsactiviteiten. De partners streven ook naar een 3D-model voor luchthavens, dat energiestromen en operationele processen in kaart brengt zodat men kan nagaan waar verbeteringen en aanpassingen mogelijk zijn. "Gezien de grote klimaatuitdagingen waar we voor staan, streeft Stargate naar concrete resultaten op korte tot middellange termijn, met verankerde verandering op lange termijn", aldus nog Feist. Onder meer Air Cargo Belgium, luchtverkeersleider skeyes, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), het Vlaams Instituut voor Logistiek, spoorwegmaatschappij NMBS, de Universiteit Hasselt en de provincie Vlaams-Brabant maken deel uit van het project, net als luchthavens in Athene, Boedapest en Toulouse. De subsidies kaderen in de Europese Green Deal. De formele toewijzing door de Europese Commissie volgt in september. (Belga)

Het geld is bestemd voor een consortium met meer dan twintig partners, maar waarin Brussels Airport de leidende rol heeft. Dit betekent dat "de volledige ontwikkeling, de coördinatie en de uitvoering van de projecten door Brussels Airport zal gebeuren", aldus luchthaventopman Arnaud Feist in een persbericht. "Op Brussels Airport zullen de concrete acties eerst toegepast worden en, wanneer deze succesvol zijn, worden uitgerold bij de partnerluchthavens." Een van de concrete plannen van het Stargateproject is het bouwen van een menginstallatie voor biobrandstof. Kerosine zal er gemengd worden met biobrandstof, met de bedoeling het percentage bio steeds op te drijven. Luchtvaartmaatschappijen die deel uitmaken van het project, zullen het gebruik testen. Tot die partners behoren Brussels Airlines, TUI en DHL Aviation. Daarnaast wordt er ook ingezet op duurzamere verplaatsingen op en rond de luchthaven. Denk aan het stimuleren van de fiets of elektrische voertuigen. Maar er zijn ook plannen om vliegtuigen elektrisch te laten taxiën en om elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof te gebruiken voor de grondhandelingsactiviteiten. De partners streven ook naar een 3D-model voor luchthavens, dat energiestromen en operationele processen in kaart brengt zodat men kan nagaan waar verbeteringen en aanpassingen mogelijk zijn. "Gezien de grote klimaatuitdagingen waar we voor staan, streeft Stargate naar concrete resultaten op korte tot middellange termijn, met verankerde verandering op lange termijn", aldus nog Feist. Onder meer Air Cargo Belgium, luchtverkeersleider skeyes, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), het Vlaams Instituut voor Logistiek, spoorwegmaatschappij NMBS, de Universiteit Hasselt en de provincie Vlaams-Brabant maken deel uit van het project, net als luchthavens in Athene, Boedapest en Toulouse. De subsidies kaderen in de Europese Green Deal. De formele toewijzing door de Europese Commissie volgt in september. (Belga)